Ge ett vettigt argument till varför man inte kommer få ta med cykeln från Odenplans pendel och vinn fint pris

Publicerat

Stötte på en norrman. Kollega från förr. Tvåbarnsfar och trumpetare. Vi har köpt en lådcykel och det är det bästa vi gjort på länge ropade han ut så det hördes över halv stan (kryddar lite som vanligt) när han fick syn på mig.

Han fortsatte att passionerat resonera över hur det kan vara på det viset att folk verkligen vill åka runt inne i stan med bilar och sitta i köer och svära sig hesa i letandet efter en p-plats.

Lådcykellivet gjorde helt enkelt familjetillvaron så mycket enklare och roligare. Enda felet var egentligen att man inte tagit steget tidigare, menade han.

De hade satsat på en Livelo. Svensk, eldriven, trehjuling med något slags starkt tyg istället för traditionell låda. De hade haft den ett tag och var hittills oerhört nöjda med sin investering på ca trettiofemtusen spänn.

Vi stod och snackade cykel intill Odenplan, inte långt från det nybyggda cykelgaraget, där man fram sommaren 2017 helt gratis kan få nyttja en exklusiv cykel p-plats (ta chansen).

Ett ställe som andas cykelvänlighet i det nya cykelvänliga tidevarvet helt enkelt.

Nja, inte riktigt ändå. För det ligger faktiskt tyvärr en fet sordin på stämningen här. Och det känns i luften på nåt sätt.

Landstinget har nämligen bestämt att om man är i krokarna och vill ta sin cykel med sig på pendeltåget i framtiden, får man bestämt trampa bort till Södra station (4 km) istället (eller Solna). För på Odenplans nya supermoderna pendeltågsstation (som öppnar 2017) vill man inte veta av några cyklar.

Jag orkar inte redogöra för alla bottenlösa argument kring detta.

I söndags fick för första gången allmänheten gå ner och se sig om i den nybyggda stationen. Jag försökte förklara för en SL-tjänsteman, som fanns på plats för frågor, att det finns en poäng i att även om man inte får ta med cykeln i rusningstrafik finns folk som jobbar udda arbetstider och kan ha god nytta av cykelmedtagande ändå, övriga tider.

En granne som står och lyssnar bredvid snappar upp vad vi pratar om och ropar ”Du får väl skaffa bil istället David!” och hjälper därmed till att lyfta upp min poäng ytterligare en nivå. Tack granne.

SL-tjänstemannen försvarar cykelförbudet med säkerhetsrisk med cykel i rulltrappor och lite annat käbbel innan han ger sig och till och med menar att det är bra om vi ifrågasätter cykelförbudsbeslutet och trycker på i den saken. Inte minst för att han själv uppskattar att kunna ta sin cykel på pendeln.

Ska man orka det? Kämpa för en sak som borde vara så självklar i de rödgrönas nya cykelstockholm. Men det ska tilläggas att det är moderater som bär skuld till detta så extremt bakåtsträvande beslut. Eller som trafiklandstingsråd Kristoffer Tamson (M) väljer att förklara saken:

”Du kommer inte kunna ta med dig cykeln på pendeltåget från nya Station Odenplan. – Tanken är att man ska kunna lämna cykeln i det nya moderna garaget.” (Vi i Vasastan)

Ärthjärna! (Kanske lite omoget men i det här fallet hittar jag verkligen inget mer träffande ordval.) 

6 svar på ”Ge ett vettigt argument till varför man inte kommer få ta med cykeln från Odenplans pendel och vinn fint pris”

  1. Visst kan man klanta sig med en cykel i rulltrappan. Men det finns nog andra saker som kan ställa till det i en rulltrappa. I konsekvensens namn så borde väl SL även förbjuda stora resväskor, bagagekärror o barnvagnar. Men fortsätt att tjata på SL, så kanske de ger sig…

    1. I mer civiliserade cykelregioner är ofta cykeln förbjuden att ta med i rulltrappan. Man är hänvisad till hiss. Svårare än så behöver inte den nöten bli.

      1. Och när det är kö till hissen kommer alla snällt att stå och vänta på sin tur… knappast, men du har säkert rätt, reglen finns säkert enbart för att jävlas.

  2. Har du pratat med Daniel Helldén , dags att göra allvar av alternativen till bil efter kommande inskränkningar för biltrafiken som ska röstas om nu närsomhelst.

    1. Nej har inte pratat med Helldén. Men tror att det lutar åt ett positivt besked ang. Odenplan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *