Flyga med en cykel

Flyga med en cykel

I slutet av månaden åker jag till Roen i Frankrike, på kulturfestival med några kollegor. En såkallad inspirationsresa för några av oss kulturpedagoger som jobbar på Solna kulturskola.

Självklart vill jag ta med mig min hopfällbara cykel.

Tåg har jag åkt en hel del, med min fällcykel, utan några som helst problem. Man behöver inte ens ett överdrag som det egentligen är lag på. Jag misstänker att SJ och SL-personalen helt enkelt inte bryr sig eftersom en Brompton är så liten; en större isärtagbar cykel skulle troligtvis vara ett större problem.

På flyget, det ack så miljövidriga transportmedlet, har jag aldrig tagit med cykeln.

Nu tänkte jag att det skulle bli dax, så jag tog lådhojen mot Gamla stans cykelbutik (agentur för Brompton i Sverige) för att köpa en lämplig väska.

Jag har glömt hur lättcyklad lådcykeln är utan någon last. Det är så att man blir lite förvånad varje gång.

 

Jag frågade Martin inne på butiken om hans erfarenheter av transport med Brompton på flyg. Jag var nära att lägga ner hela projektet när han berättade att hans cykel blivit skev i bakpartiet, en gång, efter en flygresa. Då använde han den enda väska Brompton erbjuder för endamålet: B-bag.

Nu så lägger han in kläder och grejor emellan så att det inte ska hända igen. För övrigt så är det bara SAS som bråkat vid en Oslo-resa. De ansåg att en cykel, ihopfällbar eller inte, måste man minsann förboka och betala extra för. Inte ens Ryanair är så snikna. På British airlines har det funkat bättre, berättar han.

Nja, lite tveksamheter. Innan jag kränger väskan ska jag dubbelkolla med Air France om det kan bli några problem. Fem dagar i en ny oupptäckt fransk medeltidsstad utan cykel vore ju – tråkigt.

I butiken hittade jag för första gången en titaniumversion av en Brompton. Jag har länge varit nyfiken att känna hur stor skillnad det är på en motsvarande stålvariant VS titan. Jag lyfte och jämförde en M2L-X och en S2L. Den förstnämnda är ca. 6000:- dyrare och knappt ett kilo lättare. Skillnad att lyfta? Inte mycket att hänga i granen.

Absolut inte värt de 6000:- extra om man ska ha hela kittet med stänkskärmar och standard däck. Kanske, däremot, om man satsar järnet på en så lätt cykel som möjligt och skippar skärmar samt väljer lättviktsdäck. Då kommer man ner 500 g till och då kanske det kan va motiverat. Om man också, gud förbjude, skippar Brookssadeln och sätter på en lättviktssadel så blir det ytterligare 200-300g i viktminskning.

Bara om man är nörd skulle jag säga, som jag dessvärre har vissa tendenser till, spenderar man så mycket pengar på en sån grej.

Nu ska jag mejla Air France och kolla om jag får ta med hojen! Jag skulle föredra tåget, om det var möjligt.

/ DS

 

 

7 svar på ”Flyga med en cykel”

  1. Det går att åka tåg till Rouen men det tar 24 timmar. Man åker nattåg Köpenhamn-Köln och byter då i Köpenhamn, Köln och Paris. Kolla bahn.de

    Angående flygväska finns det olika skolor i hur man ska göra. Vissa säger att man behöver en hård väska för skyddet. Andra en mjuk väska för att det är lättare att bära med sig på destinationen. Andra säger ingen väska alls, för bagagegubbarna blir snällare då. Här finns bilder och i kommentarerna står det vilken väska som passar.

    Brompton by Air update

    Låter som en kul resa!

  2. Tyvärr ordnar skolan bara med flyg.

    Har börjat leta efter en beg vanlig resväska av plats som är tillräckligt stor. Då avslöjar jaginte vad som är i heller, vilket kan va en fördel.

    Kan man verkligen ta med den helt utan väska?

    Tack för länken.

  3. Hej! Tips från en Bromptonägare är att lufta däcken! Trycket kan göra att de exploderar har jag hört. Ta med en liten handpump med bilventil, sån som finns till barnvagnar. Det är mina tips. /Joakim, Brompton- och christianiacyklare i Fruängen

  4. Bra tips med däcken Joakim.Har bara tänkt tanken, men vet inte om jag hade gjort det. Nu blir det platta däck under resan.

    Kul att höra att det också är fler som kör kombinationen lådcykel + ihopfällbar.

  5. Jag tror inte man måste släppa ur luften. Trycket i däcken på marken är redan så mycket högre än omgivande luft. Påfrestningen på däcket blir marginellt större även om trycket i planet skulle gå ner mot noll.

    Lufttrycket i atmosfären på marken är ungefär en bar. Men maxtrycket för Bromptons egna däck är sju bar. En bar hit eller dit borde inte göra att däcken sprängs.

Lämna ett svar till Joakim Bjerhem Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *