Hjälp gärna till om du tycker man ska få ta med cykeln på tåget #mejlajakob

Publicerat

(kolla tidigare inlägg om du ej är insatt i saken)

Förra gången jag mejlade Jakob Åhgren på SJ (juni 2014) fick jag skicka säkert lite drygt 10 mejl innan jag till slut fick svar (publ. i föregående inlägg). Hjälp gärna till den här gången, om du tycker man bör få ta med cykeln på de helt ombyggda nya SJ2000-tågen, som snart tas ut i trafik.  

Jakob Åhgren är Produkt & Konceptansvarig SJ Snabbtåg, och helt ”rätt person” att mejla om den här saken. Det var inte en helt lätt match att hitta en tjänsteman som kan svara på de här frågorna, so go for it!

”Det första nya SJ 2000-tåget ska sättas på rälsen år 2016, och hela flottan ska vara klar 2018.” Ny teknik 16/1 2014

SJ har haft alla chanser i världen att anpassa de nya tågen och skapa multifunktionella ytor med bland annat plats för cykel. Förde fram mina åsikter i ett telefonsamtal med Jakob Åhgren, för ett par år sedan, om detta. Han var inlyssnande och lovade att diskussionen om cykelplatser eller ej, skulle lyftas.

Hur blev det då? Beslutet måste för länge sedan vara taget. Nu vill vi ha svar. Det är bara att sätta igång. Sätt press. Här är mejladressen:

Jakob.Ahgren@sj.se

Skickades 28/1

”Hej Jakob!

Mitt engagemang brinner fortfarande i frågan om hur framtiden ser ut för oss cyklister som vill kunna ta med vår cykel på tåget i Sverige – som man får i övriga europa (med nåt undantag).
Frågan rör sig alltså om det har beretts plats för cyklar i de nyrenoverade sj2000-tåg som snart tas i trafik.
Vi hade mejlkontakt senast juni 2014. Då svarade du bland annat så här: ”Hur de upprustade SJ2000 tågen kommer att utformas kommer att presenteras allra tidigast under 2015, inte innan dess.”
Nu är det 2016. Och jag, och många andra, är förstås ute efter ett svar.
Med vänlig hälsning, David Sennerstrand”
Go Go Go!

4 svar på ”Hjälp gärna till om du tycker man ska få ta med cykeln på tåget #mejlajakob”

  1. Mejlade just nedanstående (typ) till Jakob Ahlgren:
    Att kunna ta cykeln på tåget vore otroligt praktiskt – det är ju ofta man ska ta sig en bit till/från stationen. Gissningsvis är den vanligaste sträckan under 10 km, vilket är en perfekt sträcka för cykel. På så sätt slipper man krångla med anslutningar i bägge ändar och blir mer flexibel. Inte minst viktigt om man råkar ut för förseningar.
    En positiv bieffekt av att möjliggöra för cyklar att åka med på tåget är att det borde gå att få till att även barnvagnar kan åka med. Det skulle möjliggöra för småbarnsföräldrar att åka tåg; idag är de ju i stort sett hänvisade till att ta bilen. Tråkigt för ensamstående låginkomsttagare och tråkigt eftersom det cementerar bilden av att man måste ha bil om man har barn.

Lämna ett svar till David Sennerstrand Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *