Svar från SJ – ”många utmaningar kring cyklar på tågen som rör säkerhet” #mejlajakob

Publicerat

Så då har jag fått svar. Eller inte. Döm själva.

Många har i alla fall mejlat Jacob Åhgren (Produkt & Konceptansvarig SJ Snabbtåg) och argumenterat för cykel på tåg – och det är väl det som ska till för att man ska få respons. Tack för hjälpen.

(läs förgående inlägg om du missat…)

Så här lyder det:

Hej igen David!

Gällande den pågående stora ombyggnationen av X2000, så kan jag fortfarande inte gå in på hur tågen kommer att se ut, eller vilka förmågor de kommer att ha, då detta inte är helt fastställt.

Det är många utmaningar kring cyklar på tågen som rör säkerhet, utrymme, nödutrymningsvägar, framkomlighet etc. samt att vi också måste ha bra ytor tillgängliga ombord för funktionshindrade.

Det är ett komplext arbete. 

Som jag tidigare har berättat så kan man ju redan idag alltid ta med sig mindre, hopfällbara cyklar – som blir som en mindre väska i storlek när de är hopfällda – både på våra snabbtåg och regionaltåg.

Jag vill även nämna att SJ samarbetar med webbtjänsten Sweden by bike, som samlar olika cykelresor runt om i landet.

SJ Prio-medlemmar får 10-20 procents rabatt på cykelpaketen, beroende på vilket erbjudande det handlar om. I paketen ingår hyrcykel.

Dessutom kan man inom Resplus-samarbetet boka kollektivresor från dörr till dörr i samband med tågresan, till nästan vilken ort som helst i Sverige som har kollektivtrafik.

Tack för ditt engagemang och hoppas att du hittar ett fungerande sätt att resa med oss!

Vänligen Jakob Åhgren

Det som följer efter ”funktionshindrade” är inget jag kommer lägga nån energi på att bry mig om. Vi som insett vikten av att kunna resa hållbart och tidsmässigt konkurrera med bil genom att kunna ta med cykel på tåget, inser att Sweden by bike och reaplus-samarbeten nog är bra, men helt andra frågor. Vi vet också att en liten hopfällbar så gott som alltid går med överallt, och bara tanken på att nån hjärtlös skulle få för sig att förbjuda dem, gör en mörkrädd och får en att tappa all tro på mänskligheten.

Då återstår bara det här, som nåt slags försök till ett svar och en fingervisning: Det är många utmaningar kring cyklar på tågen som rör säkerhet, utrymme, nödutrymningsvägar, framkomlighet etc. samt att vi också måste ha bra ytor tillgängliga ombord för funktionshindrade.

Utrymme finns. Det handlar om prioritering. Kan man göra avkall på några säten för multifunktionella utrymmen eller inte? Hur svårt kan det va?

Men att använda sig av argument som att cyklar ombord skulle vara ett hot mot passagerarnas säkerhet, och att det skulle vara en hård nöt att knäcka, är en gammal usel retorik som är så segavlivad att man mår illa. Man kan ta den diskussionen. Försöka slå hål på myten att cyklar är helt livsfarliga, inte bara för allmänheten i storstadstrafiken, utan även när de står still, väl förtöjda i tåg.

Eller ta reda på hur det egentligen ligger till.

Det finns ju faktiskt tågbolag som tillåter cykel ombord, inte bara utomlands utan även i Sverige. Till exempel Krösatågen (Jönköpings Länstrafik). Det är ju egentligen bara fråga dem; hur många olyckor cyklarna på deras tåg verkligen varit skuld till genom åren.

Och det har jag gjort för längesen.

2/2 2013 tog jag kontakt och återgav samtalet i ett inlägg:

”Ringde Krösatågens kundtjänst (ang. ti. inl.) för att ta reda på om det inkommit några personskaderapporter där någon cykel varit inblandad, på deras tåg. Fick prata med en man, Stefan, som hade stenkoll på allt sånt där.

– Nej, det har inte varit några problem. Vi spänner fast cyklarna med samma slags spännen vi använder till barnvagnar, svarar han.

– Har du hört om nån som skadat sig i rulltrappan (ang SL-inlägg) i samband med cykeltransport?

– Nej.

– Har ni någonsin fått nån anmälan eller klagomål av nåt slag där cyklar varit inblandade?

– Nej.

– Under hur lång tid har ni erbjudit tjänsten, att till priset av en ungdomsbiljett, få ta med sin cykel?

– I ungefär 5-6 år.

– Några planer på att ta bort den?

– Nej.

– Tack för samtalet, det var intressant att prata med dig.

– Tack, tack.”

Läs hela inlägget här.

På krösatågen kan de lösa det där kniviga med säkerheten kring cyklar på tåg. Men inte på de nya supermoderna och totalrenoverade X2000?

Something is rotten in the state of sweden…

…om det nu blir ”säkerhetsproblemet” som fäller idén med cykel på tåg.

Men man kan ju fortsätta hoppas.

Enligt Jakob Åhgren är inte beslutet taget än. Vilket verkar märkligt eftersom de första tågen borde vara färdiga nu, men lämnar oss som längtar till ett framtida SJ med en riktig miljöprofil, och som på allvar vill förstärka tågets konkurrenskraft gentemot bilen, med en gnutta hopp.

Men inser såklart att allt tyvärr pekar mot ett (det är bara att läsa mellan raderna) bilfrämjande beslut.

Men fortsätt mejla för sjutton. Kampen (kanske) lever. Jakob.Ahgren@sj.se

/DS

 

4 svar på ”Svar från SJ – ”många utmaningar kring cyklar på tågen som rör säkerhet” #mejlajakob”

  1. På Skånetrafikens tåg har man så länge jag kan minnas kunnat ta med cykel på tågen till priset av en barnbiljett (halva priset). Men endast i mån av plats vilket i praktiken innebär 12 cyklar per tåg … förr kunde man även se cyklar i ställ bak på regionbussarna men det har jag inte sett på länge..

  2. Det är lite ”goddag yxskaft” över det svaret, för om man löser frågorna som ”rör säkerhet, utrymme, nödutrymningsvägar, framkomlighet etc.” på ett bra sätt för funktionshindrade så ligger det nära till hands att man samtidigt kan skapa bättre utrymme för att mot extra avgift ta med en cykel eller annat jämförbart skrymmande bagage!
    SJ har under åren utökat antalet vagnar som går i X2000-tågen genom att koppla ihop dom så det blir färre tåg. Under åren har också några drivenheter skadats och fått tas ur bruk men så vitt jag vet har ingen av ”bistrovagnarna” gått sönder. Då man inte kör med dubba ”bistrovagnar” i något av tågseten torde det alltså finnas ett par sådana vagnar ”över” som inte ens används i dagsläget!
    Dom är redan från början försedda med lastdörr på mitten av vagnen (för att furnera bistron) och skulle vara synnerligen lämpliga att bygga om så att dom får normala sittplatser kombinerat med en eller två större öppna ytor som fungerar för rullstolsburna (även I skrymmande rullstolar som inte går att ta in genom de vanliga vestibuldörrarna.) De skulle då också fungera utmärkt för att ta med skrymmande resgods, till och med större lastcyklar!
    Nu finns det bara ett par sådana vagnar över, så det skulle inte bli platser för detta i varje tåg som går med X2000, men de kunde åka i några av omloppen i alla fall!

Lämna ett svar till Ur Faceu Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *