”Att cykla i Sthlm var problematiskt, att cykla i Amsterdam det värsta jag har gjort”

Om man är intresserad av cykelkultur och utvecklade cykelstäder är det underförstått att man diggar Köpenhamn och Amsterdam.

I den lysande podcasten Staden, avhandlade man Köpenhamn för ett tag sedan, nu har turen kommit till Amsterdam och såklart pratar man även här om Amsterdam från cykelperspektiv; och jag kan avslöja att kärleksförklaringarna uteblir den här gången.

…att cykla i Stockholm var en ganska problematisk upplevelse, att cykla i Amsterdam var det värsta jag har gjort…det kändes otroligt farligt..

Intressanta reflektioner kring att i Köpenhamn är cykelkulturen knyten till en cykelinfrastruktur, i Amsterdam finns den i kroppen hos folk. De beskriver det som att komma in på en skridskobana utan att kunna åka skridskor, man känner sig klumpig och är i vägen medan alla andra har det kroppen.

…iden om cykelstaden är också väldigt insåld via statliga fonder och så vidare, som hela tiden visar upp bilden av Amsterdam som en fantastisk cykelstad, en idé som jag delvis skulle vilja punktera.

Man är inte van att höra så tuff kritik av en vanligtvis så rosad cykelstad.

Personligen har även jag mycket bättre erfarenheter av att cykla i Köpenhamn, men fick heller ingen nära-döden-upplevelse av att cykla i Amsterdam som Dan Hallemar och Håkan Forsell från podcasten verkar ha fått.

Hur som, intressant diskussion. Framställs Amsterdam som en bättre cykelstad än den faktiskt förtjänar?

/DS

 

3 svar på ””Att cykla i Sthlm var problematiskt, att cykla i Amsterdam det värsta jag har gjort””

  1. Det var en mycket bra podcast, men jag tyckte inte att de två talarna på något sätt lyckades med att punktera idén om Amsterdam som en fantastisk cykelstad, snarare tvärtom. Den skrämselbild talarna målade upp och de invändningar de gav, säger egentligen mycket mera om cyklism i dagens Sverige än i Holland. Är man som svensk cyklist van vid svenska förhållanden, smälter man inte direkt in i hela dynamiken, det är sant, och man blir minst sagt tvungen att ifrågasätta sina uppfattningar om vad som utgör effektiv trafiksäkerhet. Men ska det vara ett argument för att Amsterdam har ett oförtjänt bra rykte som cykelstad? Inte enligt mig.

    På slutet blev det intressant när det handlade om att de hade googlat antalet dödsfall i cykeltrafiken i Holland, som till deras förvåning visade sig vara ytterst, ytterst lågt. Så någonting måste alla dessa bångstyriga och självsäkra hjälmlösa cyklister i Amsterdam ju göra rätt?

    Det var länge sedan jag själv var i Amsterdam och cyklade, cirka tolv år tror jag, men jag kommer ihåg det som en underbar och befriande upplevelse. I Köpenhamn har jag aldrig cyklat än så länge, så jag kan inte jämföra, men jag gissar att jag skulle uppleva det som väldigt bra också, fast lite striktare och mindre avkopplat än i Holland.

    1. Håller delvis med dig men tycker det finns en poäng i deras kritik av Amsterdam som världscykelstad. I Köpenhamn kan i stort sett vem som smälta in i cykelkulturen, den är mer strukturerad. I Amsterdam finns mer av svårförstådda inhemska oskrivna regler och undantag. Man ska inte behöva ha koll på detta i en supercykelstad? Själv cyklade jag där för ett par år sedan, för mig funkade det bra men jag håller med om att Amsterdam är överskattad. Världsklass ja men inte nr 1.
      För övrigt en av mina favoritpodcaster.

      1. Nr 1 är de eftersom de har så många lösningar som är väl igenom tänkta och ett systematiskt arbete att förbättra lösningar. Dit kommer man bara genom att satsa pengar vilket de gör.

        Eller ja, det är min teoretiska syn på det hela, vill tillbaks till Amsterdam vågade aldrig köpa den uppenbart stulna cykeln senast jag var där

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *