Därför stänger Sthlm City Bikes redan 22:00 #cykelfylla #förbudskultur

Har skaffat mig ett Sthlm City Bike-kort.

250:- för fri tillgång under hela lånecykelsäsongen, april till oktober. Det var mest tänkt som en bonus till mina AirBnb-besökare, men jag har redan haft behov att använda det två gånger själv den senaste veckan.

Första gången var när Bella (fem på fredag) och jag tog en spontanutflykt efter dagis. Dottern på sin cykel och jag joggandes bredvid (hon cykar rätt fort). Den blev en bit och jag tröttnade på att springa, så jag löste ut en City bike vid Odenplan så att vi båda kunde cykla.

Klockrent. Bara hålla kortet mot avläsaren, gå till den cykel som displayen visar och vips har man ett fortskaffningsmedel.

Bella gillar att själv cykla fritt på trottoaren medan jag trampar jämsides på gatan. Av nån anledning blir hon väldigt underhållen av detta och ler belåtet åt mitt håll emellanåt.

Andra gången var när jag skulle möta upp en kompis och käka på en av stans bästa veg-ställen, Hermitage i Gamla stan, och slangen på min Brompton small efter halva vägen. Jag är väl medveten, efter att ägt en Brompton i sex år, att välpumpade däck är av största vikt för att småhjulingen ska kännas pigg och responsiv. Ibland drar jag (lite för lufttryckspilskt) i aningen väl mycket luft, och för andra gången på ett halvår smäller däcket på samma ställe – i backen mellan Tegnerlunden och LO. Jag parkerade vikcykeln, kollade närmsta City bike i appen, korsade Norra Bantorget (ca 250 m), högg tag i en cykel och lyckades komma i tid till restaurangen.

Det finns som mest ca 1500 cyklar ute, ståendes och på vift fördelade på 140 stationer. Jag gillart skarpt!

Minus då? Ja det finns några.

– När jag trycker på ”hitta min plats” i appen tror den alltid av nån anledning att jag befinner mig i Nigeria (och därifrån är det dessvärre många hundra mil till närmsta City bike).

– Dom är sega. I uppförsbackarna blir till och med jag, med mina fläskiga lådcykelmuskler, utmattad.

– I förorter är det fortfarande glest med stationer.

– Och det värsta – öppettiderna. Om jag till exempel tar en cykel till nio-bion så kan jag garanterat inte få loss en att cykla hem med. Vid 22:00 stängs systemet för dagen.

På Cyklistens dagar i Kungsträdgården förra veckan, där Ola Klingenborg VD för City Bikes fanns på plats, tog jag tillfället i akt att fråga om skälet till de begränsade öppettiderna. Han berättade att för deras del kunde de ha öppet 24h men att myndigheter vill ha rådande begränsningar, troligen för att de är oroliga att folk ska cykla hem från krogen med för många bärs i kroppen.

Är inte detta ett exempel på den svenska förbudskulturen när den är som värst? Förjudet cykla efter 22:00, inte sitta på uteserveringar efter 22:00. Ett tydligt mönster träder fram. Att inte överlåta ansvaret till individen, och lita på denne, utan istället agera överängslig tonårsmorsa. Hur vore det att först prova förbudsfritt och se om det funkar (vilket det oftast gör)? Vad ligger bakom den ängslighet och behov av kontroll som forcerar fram den här typen av överflödiga och så kvävande förbud igen och igen och igen?

För övrigt är det en fröjd att få tillgång till alla dessa cyklar. Alla stockholmare bör förse sig med detta prisvärda cykelkort – om inte annat för att cykelförse sina ickecyklande puckon vänner som tidigare tvingat dig leda cykeln för att tvångssällskapa under onaturligt långa promenader.

/DS

 

8 svar på ”Därför stänger Sthlm City Bikes redan 22:00 #cykelfylla #förbudskultur”

  1. Göteborgs lånecyklar kan man använda dygnet runt, så det finns väl ingen anledning att det inte skulle funka i Stockholm också.

    Säsongen pågår också längre i Göteborg än i Stockholm, från 1 mars till 31 december, fast den skulle såklart kunna vara hela året.

    Det som jag gillar minst med Göteborgs cyklar är rullbromsarna (?) som bromsar lite väl mjukt och försiktigt. Jag vet inte om alla rullbromsar är såna eller om det är nåt speciellt med dom här cyklarna. Är det likadant i Stockholm?

      1. Jo, det lät ju lite jobbigt. Men det verkar som dom gjorde det på några platser i början i alla fall enligt VD:n.

        1. Det är alltid problem med stöljder på sådana system i början, för att det är nytt och koolt. Paris hade jätteproblem med stölder, men det är bara cost of doing business. Det avtar när folk inser att cyklarna är skitcyklar som ingen någonsin skulle vilja äga.

          1. Ja förmodligen inte lätt att kränga en på Blocket:)

  2. Ja Åsa, har märkt att de göteborgska lånecyklarna slår de stockholmska i det mesta. Det du nämner om bromsarna känner jag igen även på våra. Enligt VDn för City bikes handlar det inte om stöldrisk utan enbart om politiken som sätter begränsningar.

  3. Något utanför ämnet kanske, men jag undrar om du har problem med att jeans/byxor går sönder när du cyklar? Har ett antal jeans som gått sönder på insidan av låret som jag har fått lämna på lagning. Funderar på att i fortsättningen förstärka jeansen redan när jag köper dem. Har tidigare bara haft nudie-jeans. Testade att köpa ett bar tiger senast. De gick sönder ännu fortare. Spelar valet av sadel roll tror du? Går i tankarna på att köpa en Brooks-sadel. Cyklar runt på en treväxlad damcykel till vardags.

    1. Tjäna. Har inte haft det problemet. Har brooks på alla mina cyklar men det finns ju speciella (förstärkta) cykelkläder, kolla Urban Bike Wear!

Lämna ett svar till David Sennerstrand Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *