Det lilla kriget mot den cykelkallsinniga hissen i Mjölby Del 3 – äntligen svar

Det tog ett tag, men nu har jag äntligen fått svar (inte) från trafikverkets plattformshissansvariga person.

Läs och njut.

Hej! Jag undrar varför det är förbjudet att ta med cykeln i plattformshissen vid Mjölby resecentrum?

Hej!

Tack för ditt mail.

Anledningen är att det finns ramp upp från gångtunnel till plattform, spår 1.

Det var det hela.

Anledningen till att det är förbjudet att ta med sig cykeln i hissen till spår 2 och 3 vid Mjölby resecentrum är alltså att det finns en ramp upp från gångtunneln till spår 1!?

Så nu vet man det.

Så har man alltså resonerat: ”Låt oss förbjuda cyklar i hissen till spår 2 och 3 för att det finns en ramp från gångtunneln till spår 1.”

Man läser det igen och igen för att försöka begripa, få ihop frågan med svaret, hitta kopplingen, logiken – men det hjälper inte.

Om jag föreställer mig att jag är på långfärdscykelsemester med min fullpackade cykel och ska ta ett tåg (cykeltillåtande tågkompaniet) som avgår från spår 3, och att jag då inte är välkommen att använda hissen, skulle jag då finna tröst, när jag bemödar mig kånka cykelväskor, cykel och annat i trappan, genom att tänka ”hade tåget avgått från spår 1 hade jag kunnat använda rampen”?

Nja.

Såklart väntar jag redan nu på ett något mer begripligt och omfattande svar.

/DS

 

 

4 svar på ”Det lilla kriget mot den cykelkallsinniga hissen i Mjölby Del 3 – äntligen svar”

  1. För att kunna komplettera denna karta så ställer jag några frågor, är det här vid markeringen hissen finns: http://osm.org/go/0Yz1DNoxm–?m=

    Det finns en cykelväg i tunnel under spåren som heter Stationsporten, jag gissar att det är den som benämns som gångtunnel. Är den där rampen som går upp från cykelvägen i tunneln till spår 1 en trappa eller en ramp som man kan cykla på. och kan man komma upp till spår 1 utan att gå i tunneln?

    1. Ja det är den. Rampen är ingen ramp, bara en vanlig trappa. Vet inte riktigt vad han syftar på. Vägen genom gång/cykel-tunneln fortsätter dock upp mot stationsbyggnaden och, om man vill, även spår 1.

Lämna ett svar till David Sennerstrand Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *