Det lilla kriget mot den cykelkallsinniga hissen i Mjölby del 4 (sista delen)

Kriget är över. Följetången slutar här.

Ni som sörjer att finalen skulle komma så här tidigt, utan några större konfliktupptrappningar att tala om, kan istället glädja er åt att ni snart kan ta med cykeln i hissen, vid Mjölby resecentrum, helt lagligt.

Det finns starka krafter i ledande maktpositioner i det här landet som är väldigt förtjusta i förbud, men när ingen logik finns bakom, ens om man anstränger sig till högsta grad för att hitta den, och när personen i fråga man ställt till svars inte ens kan hosta upp den mest usla av motiveringar; då ska förbudet I fråga banne mig bort.

Och det är precis det som hänt i kampen mot kanske ett av det mest märkliga av förbud i hela Östergötland: förbudet att ta med cykeln i hissen upp till spår 2 och 3 vid tågstationen.

Vid min senaste fråga till stationsförvaltaren (hissansvarige), över anledningen av hisscykelförbudet upp till spår 2 och 3, fick jag till svar: ”Anledningen är att det finns ramp upp från gångtunnel till plattform, spår 1.” (se tidigare inlägg).

Såklart nöjde jag mig inte med detta totalt verklighetsfrånvända svar och skrev tillbaka att jag inte förstått kopplingen. Stationsförvaltaren svarade då att han tyckte jag var otydlig i mitt första mejl men skrev, kortfattat men glädjande, att cykelförbudsskylten på hissen ska tas ner inom några dagar”.

Och helt plötsligt närmade sig sverige det cykelvänliga land det fötjänar att bli med en hel nanometer (nästan).

Jag blev ju såklart glad över att den fula lilla skylten ska bort eftersom jag, även om jag inte haft något direkt hisscykelbehov, stört mig en hel del på den genom åren varje gång jag spenderat tid på Mjölby resecentrum (hamnar typ alltid där när jag ska byta tåg eller cykla vidare mot teatern i Vadstena).

Kunde inte låta bli, efter mina vilda spekulationer, att fråga om stationsförvaltaren visste varför förbudet uppkommit från allra första början. ”Nej” svarade han kort och la till att ärendet nu var avslutat och att han inget mer hade att tillägga i saken.

Nästa gång (vet ej när) ska jag såklart kolla upp att den motbjudande och lilla cykelföraktsfulla skylten är borttagen (om nån är i närheten så kontrollera gäna att beslutet praktiserats och hör av er).

Minsta lilla oförklarliga cykelorättvishet är värd att bekämpas. Det här gick faktiskt mycket lättare än jag kunnat ana.

Upp till kamp, cykelaktivister!

/DS

 

6 svar på ”Det lilla kriget mot den cykelkallsinniga hissen i Mjölby del 4 (sista delen)”

    1. Jo har sett det, först blev jag glad men efter att ha sett begränsningarna (rusning, kväll och helg) vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Vilken oerhörd ängslighet det finns när det talas cykel på tåg. Rusning okej, men kväll och helg? Knappast utrymmesproblem då va? Men ett steg framåt är det ju alltid.

Lämna ett svar till David Sennerstrand Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *