En touringcykel man inte får ta med på tåg, är för mig en ganska medioker touringcykel

Varje gång jag får ett bultande habegär i kroppen efter en ny cykel kommer jag alltid fram till samma slutsats.

Jag börjar med att fundera över behoven. En touringcykel skulle sitta fint. Mångsidig sak som ser snygg ut, tillräckligt kompetent för det mesta. Därefter kollar jag upp mina favoritfabrikat: Pelago, Surly och Singular samt några andra. Tidslös design, hållbara, kvalité. Passar mig perfekt.

Men sedan spånar jag vidare. En touringcykel man inte kan ta med på tåg, är för mig en orimlighet.

För jag kan inte först cykla till Kattegattleden för att sen börja cykla den. Jag har inte tid.

Och så kommer jag alltid fram till att i Sverige (just det, för att SJ är så himla cykelfientliga), är en vikcykel den bästa touringcykeln. Det kan iallafall jag inte resonera bort.

Så om jag ska köpa ny cykel, som stämmer in på mina behov, måste den gå att vika ihop.

Och efter att ha varit (supernöjd) bromptonägare i snart 7 år, har jag riktat blicken åt ett annat håll.

Brompton är en suverän cykel, men hur mycket händer utvecklingsmässigt? Ärligt talat pratar vi ganska blygsamma uppgraderingar de senaste 10 åren. Oftast mest nya färgkombinationer och tillbehör, mindre om viktigare saker som bantning av vikt, fler växlar med mer.

Och (kickstarterprojektet) Helix kanske kan bli den konkurrent Brompton behöver för att få tummen ur och förstå att står man still för länge, blir man förr eller senare omsprungen.

Tycker Helix är väldigt tilltalande med sin ram i titan, låga vikt, växelval och större hjul. Vad tycker du?

(mer om helix i ett tidigare inlägg)

 

9 svar på ”En touringcykel man inte får ta med på tåg, är för mig en ganska medioker touringcykel”

    1. Tack för tips och länkar. Snygga cyklar. Men är nog för påverkad av det smidiga med en Brompton för att lägga så mycket tid på hopfällningen. Samtidigt har du rätt i att det blir mindre viktigt om det bara är tågfriheten, på långfärd, man är ute efter

      1. Jo men en Brompton kommer aldrig ha samma känsla som en fullstor cykel. En randonneur inspirerad rinkohoj kommer vara otroligt rolig att cykla och en cykel som du kommer kunna ha länge.

        Man måste ställa sig frågan om det är tågåkande och flexibilitet som prioriteras eller cykelperfårmans.

        Detta funkar nog men ser inte vidare roligt ut. http://pathlesspedaled.com/2011/07/one-month-of-loaded-touring/

        1. Du har rätt i att en Brompton aldrig kan ha samma känsla som en fullstor. Därför tycker jag Helix är intressant med 24 tums hjul men ändå nästan lika kompakt och smidig att fälla ihop. Men ska också säga att jag gjort en del touring på min Brompton och cyklat 15 mil på en dag. Funkar gör det, optimalt – nej.

          1. Det är inte bara hjulstorleken som avgör hur väl den kommer fungera som touringhojj. Har dålig koll på Helix men har den provisioned för lowriders och pakethållare, belysning etc. Jag tycker du ska höra av dig till Pelagio om en rinkofiering av en av deras cyklar som jag vet att du har varit inne på tidigare.
            Fridens

          2. Måste erkänna att en rinkofiering av en Pelago stavanger kittlar en aning:) Fridens!

  1. Jag var lite skeptisk till Helium när den först dök men börjar bli mer och mer sugen på den. Jag ser fram emot när de fått ihop en kollektion med tillbehör till den, bland annat skulle de ta fram stänkskärmar vilket är ett måste för mig.

  2. Ett häng tillbehör är på gång: ”Helix will also be equipped with mounting points for various accessories including mudguards, a front and rear rack, bags, trailer and a water bottle. We are working on a complete line of accessories that will complement our design and not interfere with folding or rolling when folded. Availability will be late 2016.”

    1. Ja precis, det är dem jag väntar på! Framförallt är jag nyfiken på väskorna (förutom stänkskärmar då), har en Bromtonväska på min Dahon och de är ju så himla smidiga! Ser dock ut att gå att få dit ett block även på Helix!

Lämna ett svar till Froste Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *