I väntan på cykel+tåg-beslut konverterar jag min Montague

Skrev några inlägg tidigare i år om en eventuell öppning för cykel på tåg, efter SJs kommande totalrenovering av deras snabbtågsflotta, som ska påbörjas om nåt år.

Hade bl.a. ett bra samtal med Project managern då jag eldig som en pingstkyrkopastor från Jönköping argumenterade för multifunktionsutrymmen som, förutom plats för rullstolar, barnvagnar och skrymmande bagage, också möjliggör cykeltransport.

Mina åsikter togs väl emot och man lovade att plats för cyklar åtminstone fanns med i diskussionerna. Vet att några läsare av denna blogg också hörde av sig, bra där.

Nu har det gått några månader och man vill såklart veta vartåt det lutar. Jag har med jämna mellanrum mejlat för att få rätsida i detta. Inget svar – än. Men ger mig inte och återkommer såklart när jag vet.

Man tycker ju att, nu när t.o.m. tunnelbanan öppnar upp för cyklar, SJ borde kunna göra detsamma.

Idag kvarstår dock faktumet att cyklar, om de nu inte råkar vara hopfällbara, är förbjudna att medtaga på samtliga SJs avgångar.

Har länge funderat på att köpa en ren långfärdscykel. Min Brompton är en perfekt citybike och jag kommer fortsätta att ta med den på mina stadsresor. Men cyklar jag tio-femton om dan, vill jag ha ett fullstort alternativ. Problemet är, som jag tidigare nämnt, att jag är fast i vikcykelvanor. Att köpa en touringcykel jag inte kan ta med på tåget tar emot.

Så nu har jag inlett konverteringen av min egen Montague Boston 8. Den ska bli min nya fällbara touringcykel. Om jag vill ta mig, bilfritt, till startpunkten för en speciell cykelled är det den jag kommer att ta med mig.

När man åker på längre turer behöver man ha möjlighet att ta med sig en del samt kunna variera sittställning.

Jag tillhör kategorin light-tourer, då jag anser att för mycket packning dödar cykellusten, så det ska inte bli några större problem att få till en schysst mellanklasspackhäst av cykeln.

Först ut är ett par MKS fd 7 foldable. Kvalitetspedaler som bidrar till att det hopfällda paketet blir aningens mer hanterbart.

Har också beställt Octagon steerer extender som tillåter förändring av körposition i en handvändning. Min lokala cykelbutik Norvelo har lovat att hjälpa mig med monteringen.

Sen behövs en väska för själva cykeln, en pakethållare och några cykelväskor. Montague bärväska är redan på väg och en kompatibel pakethållare som pallar för relativt hög vikt och inte stör hopfällningen är till exempel Thule tour rack.

Lutar åt den.

Orkar inte vänta på ett cykelvänligare samhälle. Måste fixa nåt som uppfyller mina behov NU.

/DS

 

4 svar på ”I väntan på cykel+tåg-beslut konverterar jag min Montague”

  1. Jag är som jag erkänt tidigare en cykelvårdsfanatiker som tvångsmässigt kollar andra människors cykelskötsel. Ser ju att du har en knäck på bakbromsvajer och dessutom spretande kardeler…… FASAR 😉

    Jag lovade i höstas att rapportera hur det fungerade med ett eldrivet framhjul på bullitten under vintern. Det fungerade faktiskt väldigt bra med drift på både fram och bakhjul(manuell bak). Blir lite som fyrhjulsdrift på en bil, dvs man tar sig längre innan man fastnar. Jag tror dock att det är en förutsättning att man har dubbade vinterdäck, skulle nog vara väldigt obehagligt med ett slirande framhjul på isiga vägar. Batteriet fungerade jättebra i kylan, det var dock sällan kallare än -8 så man ska nog inte dra för långtgående slutsatser av detta. Jag hade dock problem med batteriet då det regnade, på något vis så letade sig vattnet in i övervakningselektroniken som då valde att koppla från batteriet. Jag kurrerade batteriet genom att lossa lite på ett lock och låta det torka på ett element. Därefter sydde jag till ett överdrag av galon så nu kan det ösa ner utan problem. Ett irritationsmoment som jag upplevt med elkitet var att det var svårt att skatta hur mycket av batteriets kapacitet man utnyttjat. Lite som att ha en bil utan tankmätare. Jag införskaffade en Cycle Analyst som löste det problemet. Min sambo var dock tveksam till designen på Cycle analyst så till hennes elcykel införskaffade jag en Speedict Mercury, den gör samma jobb som CA men kan monteras dolt och sedan använder man sin androidtelefon som display istället.

  2. Är medveten om bakbromsvajern men försöker inte gömma nåt:), men, till mitt försvar, det är först nu jag börjar rusta upp den. Allt ska bli perfekt i sinom tid.

    Schysst att du delar med dig av dina ellådcykelerfarenheter! Vilken elcykelkit var det du använde dig av?
    Trots att du haft lite små problem verkar det ju vara en keeper. Dubbat känns ju som att man vill ha.

    1. Jag har ett Golden motor magic pie 3 kit med ett 48V10Ah batteri. Tar mig 6-8mil på en laddning men då trampar jag ganska mycket. Köpte både mitt och sambons kit från http://www.devi-motion.com/
      De komponenterna är ganska tunga men å andra sidan så är de väldigt starka om man ställer in dem så de lämnar maxeffekt (vilket jag naturligt vis inte har gjort för det skulle ju vara olagligt, men jag hörde det av en kompis). Batteriet är också relativt tungt men det innehåller ca 0.5kWh energi så man tar sig ju ganska långt. Många elcyklar brukar ha 0.25kWh. Om man jagar vikt så kan man ju välja en lite mindre navmotor, men jag resonerade som så att lastcyklar är ju inga lättviktsprylar i vilket fall så man kan lika gärna hänga dit något med lite mer kraft. Om jag skulle göra en ny installation med en lite mindre motor så skulle jag satsa på en nätt 250W motor i framhjulet och sedan försöka gömma batteriet och motordrivsteget på lådans undersida (eller möjligen i lådan) så att installationen blev så diskret som möjligt. På http://www.rull.se finns en del rätt fina kit också, vet att cykelbudet Postiljohan i karlstad köpt sina elkit därifrån.

  3. Pingback: jay

Lämna ett svar till David Sennerstrand Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *