Ingen plats för cykel men att starta telefonbutik i tunnelbanevagn – inga problem

Det är tid att visa var gränsen går. Tid att ryta tillbaka. Tid att lägga sina sympatiska personlighetsdrag åt sidan och istället väcka upp den ilskna och vrålande revolutionären i sig.

För nu är orättvisan mot cyklisterna så uppenbar att ingen vettigt resonerande människa kan förneka den.

Med blandade känslor dras jag återigen in i den ändlösa cykel-på-tunnelbana-debatten. Som att det ligger på min lott driva den vidare i absurdum.

Man ser på SL inga möjligheter att förse en mindre yta, i någon vagn, med vikbara säten som vid behov skulle kunna utöka tranportmöjligheterna och vara till gagn för barnvagnar, skrymmande bagage och kanske till och med för en och annan cykel.

Ett av motargumenten är att för många resnärer är i behov av att använda tunnelbanan för att några få säten skulle kunna avvaras.

MEN HUR SJUTTON KAN MAN DÅ FÅ ÖPPNA EN HEL TELEFONBUTIK I EN AV VAGNARNA SL?!

Operatören Tre:s nya koncept är nämligen att, under en period, etablera en ny Tre-butik i av en tunnelbanevagnarna. NEJ, det är inte första april idag. Så fort ändamålen är konsumtionsrelaterade, existerar tydligen inte längre någon platsbrist.

Det positiva med detta spektakel, är ändå att trovärdigheten i ett av deras mest upprepade motargument (för utökade transportmöjligheter) smulas sönder som en gammal porös polkagris från åttiotalet.

/DS

 

 

9 svar på ”Ingen plats för cykel men att starta telefonbutik i tunnelbanevagn – inga problem”

  1. Undrar om ett bra förstasteg skulle vara att man tillåter cyklar på stationer som är utomhus och ändstationer… vore faktiskt bättre än inget…

    Jag tycker självklart att det vore bättre om man kunde gå på och av överallt, men jag kan acceptera även den lösningen.

    Men mina krafter för att argumentera med SL-s kundtjänst är slut… lämnar facklan till dig David! 😉

    //D

  2. Förslag på cykelförbud:
    Röda: Tekniska Högskolan – Hornstull
    Gröna: Skanstull – Fridhemsplan
    Blå: Rådhuset – Fridhemsplan

    Utanför dessa stäckor är stationerna för det mesta utomhus (eller nästan utomhus) och då kan man ju inte använda ”utrymings”- och ”rulltrapps”-argumenten…

  3. Ska vila upp mig från SL-schismer ett tag. Men man lockas väl så småningom in i stridens hetta igen.

    Politiker är överlag positiva till allt vad cykel+tåg-kombinationer heter. Så förr eller senare borde både SL och Sj ge med sig.

  4. Fyfan vad sjukt. Vad händer med kollektivtrafiken där uppe? Är tunnelbanan till för resenärerna eller företagen och reklammakarna?

  5. Alltså – du har ju rätt i den stora saken, men jag uppfattar att den där ”butiken” består av affischer som man kan läsa av med QR-läsare; alltså ingen rensad vagn med reella produkter?

  6. Kan det isåfall kallas butik? Är det som du säger så förändrar det saken. Å andra sidan är det märkligt att så fort det handlar om kommers så ska det va så himla liberalt. Värre med riktig samhällsnytta vilket man inte är lika intresserad av.

  7. Låter ändå som en butik:

    Hur kommer tunnelbanevagnen att se ut?
    – Dels är den målad på utsidan som Tres tunnelbanebutik och dels kommer den att vara fylld med våra produkter. När man kommer in i den kommer man att känna igen sig som om det vore vilken annan av våra butiker som helst, och där man kan skaffa allt från abonnemang till att köpa telefonskal och Ipad-tillbehör.

Lämna ett svar till Dmitri F Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *