Lådcykelspörsmål

Fortsätter att få en hel del mail med frågor rörande det bilfria livet. Mer och mer faktiskt. Ett litet tecken på att fler börjar öppna upp för tanken ”det kanske går ändå”, med allt positivt det för med sig.

Lika bra att lägga ut en del av dem som inlägg, kanske fler som har liknande funderingar. Ska försöka ge så bra svar jag kan men tar gärna emot hjälp via kommentatorsfältet från andra med erfarenheter.

Hej David,

jag heter Peter Dahlström och befinner mig i en liknande situation som du beskriver i din blogg; jag har just fått barn och är på intet vis intresserad av att skaffa bil. Lådcykel verkar vara lösningen. Det jag undrar är om man behöver en eldriven lådcykel eller om man faktiskt klarar sig bra med en icke-eldriven? Jag testkörde Gamla Enskedes lådcyklars eldrivna modell och den var fantastiskt rolig att köra men prislappen på 29 000 kronor avskräcker.

Vilken modell kör du på?

Sedan har jag lite huvudbry vad gäller förvaringen. Jag är lite orolig för utrymmet, hur har du löst det med din lådcykel?

Tack för en inspirerande blogg!

Hälsningar / Peter”

Behöver man elassist på sin lådcykel?

Vi har haft vår i snart fyra år och har, trots elavsaknad, haft enorm glädje av den. Cyklade med barn, fet fjällryggsäck i lådan samt två cykelväskor vid sidan av pakethållaren från Nynäshamn till Stockholm (6 mil) på några timmar (ca 4) förra sommaren (bild). Så med andra ord, även om det var en kamp, klarar man sig ganska långt utan elsupport så fort låren växt till sig lite (går fort).

Klarar mig utan el men det värker ibland

Men i vardagsbestyren bangar till och med jag lådcykling om avståndet mellan A och B är större än 6-8 km. Och ska man till en vän på middag vill man gärna inte komma dit med svetten drypande. Hade det inte i såna situationer (och såklart många fler) varit helt underbart med elassist? Å jo å jo å jo! Användningsområdet växer och den kommer att ersätta bil i väldigt många fler situationer.

Är det då värt att pynta tiotusen (minst) extra för att när nöden kräver få en hjälpande hand?

Generellt är betalningsviljan ang. cyklar bland de flesta oförskämt låg i relation till den livsstilsförändrade potential en bra cykel besitter. På den tiden jag själv var motorist gav jag, utan några större reflektioner, 30 000:- för en Vespa piaggio. Ingen reaktioner på det. Om man jämför nyttan, till ex. vespa vs ellådcykel, så blir prislappen på 29 000:-, om den kan möjliggöra bilfri (eller bilfriare) livstil, rätt blygsam. Hemförsäkringen täcker cykelstölder och kostnaden under ägandeskapet är, i jämförelse med bil/vespa, svindlande låg.

Förvaring…

…kan vara trixit med en lådcykel om man bor i stan/lägenhet. Man gör anspråk på stor yta i cykelrummet, vilket kanske uppskattas sådär av medmänniskor, samtidigt som det är ganska orealistiskt att dagligen ta lådcykeln upp/nedför trappor – som till exempel försvårar transporten till/från vårt eget cykelrum.

Vår oelektrifierade Azor Bakfiets long står för jämnan ute. Under snart fyra år (inte hårdaste vintrarna) har den stått förtöjd med fetkätting vid en gatustolpe utan att ens brookssadeln blivit snodd. Filosofin är att den alltid ska stå tillgänglig och att om nån skulle skäla den får vi helt enkelt punga ut 1500:- i självrisk och skaffa en ny. För har man köpt en ska den banne mig användas. Jag skriver förresten ”oelektrifierade” för att utomhusförvaring skulle ta emot mer om det handlade om en ellådcykel. Ska tilläggas att vår lådcykel har stått pall för väder och vind oerhört bra under åren.

Har man en lämplig lättillgänglig innergård, för trygg ellådcykelförvaring, är det bara att gratulera – annars kanske just förvaringen är den svåraste nöten att knäcka (eller argument för lådcykel utan elmotor). Speciellt då för en ännu dyrare och mindre ”tålig” elektrifierad.

Hade jag själv en ellådcykel hade jag förmodligen forsatt med utomhusförvaring men med fler lås och kanske nåt slags larm.

Ni bloggläsare därute, komplettera gärna mina svar! Varje person som tar steget till ett bilfritt liv är en vinst för hela mänskligheten.

/DS

 

 

11 svar på ”Lådcykelspörsmål”

  1. Nästan hälften av de 10 000 extra som elcykel kostar är batteriet. Dessa är nästan alltid enkelt löstagbara (med nyckel) och kan enkelt tas med hem, därför tror jag att stöldrisken inte är så mycket större på elcykel om man plockar med sig batteriet på kvällen.

    Det går även att eftermontera eldrift på samtliga lådcyklar utan större problem. Det går även att göra helt själv om man är lite händig. Alltså behöver inte beslutet tas direkt, men det kanske blir lite dyrare.

    Jag har nu haft tillgång till en elcykel ett tag och kan säga att med elcykel försvinner allt motstånd. Vill man åka till sin polare tvärs över stan, men är lite för seg? Med elcykel känns det inte jobbigt längre.

    Ska man köra något tungt men är orolig över vilken väg man ska ta för att skippa Götgatsbacken? Problemet finns inte med elcykel. Det är bara att köra på, så länge man har ström.

    Att ha eldrift på en vanlig cykel känns lite overkill för mig, det tar emot. Men en lådcykel med eldrift kan nog mycket väl vara en enormt bra investering. Det är viktigt bara att man skaffar bra grejer så att man inte sitter i skiten sen.

    Skaffar man en bra eldrift så blir det mer som en ”assist”, dvs man måste fortfarande trampa och kan själv ställa in hur mycket hjälp man vill få. Jag brukar stänga av på raksträckorna och slå på i uppförsbacke.

    //D

  2. Om man vill avvakta lite med lådcykel fungerar det fint att konvertera en vanlig cykel till lastcykel. Med en barnsits bak och en paket/lasthållare fram klarar man sig bra i de flesta situationer. Dagislämningar, storhandlingar och även lite light transporter av större grejjer.

    Välj en bra barnstol som kan höjas i ryggen och även lutas bakåt, Römer/Britax Jockey Comfort är bra och kan även tas av enkelt när den inte används. Eftermonterade paket/lasthållare fram tycker jag fungerar bäst om de monteras med stag till framnavet och sedan skruvas fast i gaffelkronan, Holländska Steco gör smidiga som är godkända för upp till 15 kg.

    Till detta kan man addera ett bra dubbelstöd för cykeln och en fjäder från ramen till framgaffeln som håller framhjulet rakt när cykeln står på stödet samt gör det lättare att hålla kursen vid cykling när cykeln är tungt lastad.

    (Som en bonus är barnsitsen från Römer/Britax tillverkad i Tyskland vilket innebär att plasten är fri från mycket av de hormonstörande mjukgörare som finns i plastprodukter, i Tyskland är dessa förbjudna i produkter för barn.)

      1. Medhåll!
        Hade det inte slumpat sig så jag råkade komma över en Longjohn så hade jag tagit fram svetsen och byggt om min gamla 60-tals Crescent till en longtail, utan att ens veta att det fanns sådana att köpa, vare sig färdiga eller som ”ombyggnadskit”… En fast pakethållare fram till en vanlig cykel räcker inte på långa vägar till storhandling och försämrar stabiliteten avsevärt när man lastar, till skillnad från en riktig lastcykel som blir stabilare med mer last. Det fungerar bättre på en ”Shortjohn” (slaktarcykel, postcykel, etc.. vad man nu vill kalla typen) som har ett mindre framhjul och är hyggligt balanserad för det från början, men det blir ändå aldrig något annat än en lösning för medelstora laster.
        Valet mellan en cykel av Longtailtyp (utbyggd bakåt med lastens tyngdpunkt mellan sadelstolpen och baknavet) eller en av Longjohntyp (lasten mellan styret och framhjulet) beror dels på underlaget där en Longtail fungerar bättre på skogsstigar och en Longjohn är bättre på asfalt och dels på lastens form och behovet av uppsikt över lasten. En Longtail är bättre om du skall ha med kanoten på cykelutflykten, en Longjohn är bättre om du skall köra hem en ny spis…
        För att köra barn är en cykel av Longjohntyp så överlägsen alla andra alternativ så den finns inte ens på samma karta (trehjulingar oräknat, de är inte jämförbara.)

        1. Klart att allehanda specialbyggen anpassade för last är bättre på just…last. Men det är omständligt att plocka fram svetsen och dyrt att köpa custom, därav mitt tips att börja med att kitta den ordinarie cykeln. Det klarar man sig långt på och med ett första barn blir även en storhandling möjlig att klara med en vanlig cykel, varför göra det krångligare och dyrare än det behöver vara? Cykling ska vara enkelt och smidigt. Sen kan man med ökande behov se sig om efter mer specialanpassade cyklar, men de innebär också mer prylar att äga och med det mer bekymmer.

          Mitt råd är att börja enkelt och varefter behoven ökar (i takt med fler barn?) anpassa sig, kanske med en ny lastcykel. Då hinner en blir mer på det klara med hur dessa framtida behov ser ut, och kan skaffa en bra lösning. Onödigt att rusa iväg och köpa något som kanske i förlängningen inte var det som behövdes för just dina behov. Long john, Bullit, Christiania, Xtracykel, Nihola, alla är olika och passar olika behov olika bra. Bättre att låta behoven styra vilken lösning man väljer än att försöka anpassa behoven efter lösningen.

          1. Nej nej, en lådcykel det är så mycket enklare. Det är klart man kan fixa en vanlig cykel som kan användas som lasthäst också, men det går inte att slå en lådcykel i familje sammanhang.

            Det finns vanliga cyklar med schyssta lastmöjligheter på Cykelfabriken (de Fiets Fabriek). En väninna köpte en av deras lite större vanliga cyklar, men de köpte snabbt lådcykel också.

  3. Om man bor i villa så har man ofta en utmärkt el-lådcykelparkering i garaget, som efter försäljningen av bilen, har gott om plats.

    1. Avundsjuk på en polare som bor i Stockholmshem med stort cykelrum med tvätt möjligheter, tydligen någon slags policy från deras sida. Det är just tvätt möjligheterna jag har saknat, det är trevligt att kunna dra av allt salt från cykeln när man är ute på vintern.

      Elassist är trevligt föreställer jag mig när jag blir från åkt av mammor med tre barn i lådan, men för mig så behövs det inte när jag håller mig under ~6km. När vi talar om mer än 10km då tar det emot rejält att cykla med två barn, om man tar en paus och gungar lite gran så är det ok.

      Jag har alltid varit helt förundrad över att David klarade de där 6 milen på fem timmar, det gjorde inte jag (tog pendeltåget ist).

  4. Azor är ett holländskt märke med ett mycket gediget rykte, men det är inte direkt väletablerat i Sverige. Hur fick du tag i din Azor lådcykel?

  5. Tack alla som förgyllt det här inlägget med kunskap och erfarenheter!

Lämna ett svar till David Sennerstrand Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *