Något i detta land så ovanligt som ett cykelsnällt kollektivtransportfordon – GO! Kalmar länstrafik

Jag har tagit en oannonserad semester från bloggen. Varför? Håller till i mitt föräldrarhem i Småland och kör tillfälligt mer bil än cykel.

Igår, på väg 40, mellan Vimmerby och Västervik fick jag dock se nåt som påminde mig om mitt egentliga kall.

En länsbuss med cyklar i baken.

Taget från bilen och kvaliten suger, men man ser ändå att det rör sig om något i detta land så ovanligt som ett cykelvänligt kollektivtransportfordon. Och visst är det en buss från Kalmar länstrafik. De verkar ha insett att det som för många (SJ med fl.) verkar vara så svårt, kan i praktiken lösas så himla enkelt.

Och tåg då?

Fr Kalm. länstrafiks hemsida:

Cykel

5.17 I mån av plats får en (1) konventionell tvåhjulig cykel per Resenär tas med på tåg. Elmotordrivet fordon avsett för transport av en person (t.ex. Segway) anses i dessa villkor inte vara en konventionell tvåhjulig cykel och får inte tas med på tåg. På Öresundstågen mellan stationerna Malmö Hyllie och Tårnby (Danmark) får även varucykel, tandemcykel, trehjulig vuxencykel och cykelkärror medtas i mån av plats.

Lokal avvikelse Kalmar län: På Kustpilen sträckorna Kalmar-Linköping respektive Västervik-Linköping kan inte cykel tas emot pga. utrymmes- och säkerhetsskäl.

 

/DS

 

 

 

5 svar på ”Något i detta land så ovanligt som ett cykelsnällt kollektivtransportfordon – GO! Kalmar länstrafik”

  1. Observera undantagen för tåg till Östergötland, länet med Sveriges mest cykelfienliga kollektivtrafik?

  2. Har också fått uppfattningen att Östergötland har Sveriges, och kanske även EUs, mest cykelfientliga kollektivtrafik. Att Östgötapendeln lämpar sig utmärkt för cykeltransport (tamburerna) gör det hela än mer provocerande.

  3. Det där gillar vi!

    Jag har själv sålt bilen, och försöker överleva vardagen utan något bensinslukande monster som egentligen både tär på ekonomi och hälsa! 🙂

    Härligt att ha hittat hit!

    /Mvh
    Henrik

  4. Ja, Östergötatrafiken får gärna bli bättre på att erbjuda plats för cyklar. Som det är nu kan man få ta med dem på vissa landsbygdsbussar, förutsatt att de är utrustade med cykelkrokar bak, vilket inte alla har. När jag cyklade till Stockholm i somras fick jag ta med cykeln bakpå bussen när jag åkte en sträcka mellan Nyköping och Vagnhärad med Länstrafiken Mälardalen. För två år sedan var jag och en vän till mig på cykelsemester. Åkte buss en gång och tåg en gång under den tiden, båda gångerna med Västtrafik. Det var inga problem att få ta med sig cykeln där, trots att det var en tandemcykel som ju kräver en del utrymme samt en cykelkärra.

  5. Pingback: sidney

Lämna ett svar till jonas Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *