När till och med SJ verkar tycka att man är en idiot om man väljer tåget utrikes kapitulerar även jag

SJ kundtjänst 09:20 11/2

”Hej, jag skulle vilja köpa en tågbiljett till Barcelona, hur gör jag då?”

”Ja, det är ju så att vi inte har hand om det längre”

”Hur då inte har hand om det?” Spelar som att jag inte redan vet.

”Ja vi säljer alltså inte utlandsbiljetter längre”

”Ok, då får jag ta flyget istället” säger jag med en gnutta tjurighet i rösten och lägger på.

Och det ska jag göra. Ta flyget alltså. När till och med SJ verkar tycka att man är en idiot om man ämnar åka tåg ända till Barcelona vill jag inte vara med längre. Så jag väljer att resa som alla andra – uppe i luften.

Får jag välja på att anlända till klassiskt vackra tågstationer i hjärtat av en stad, mot vräkiga flygplatser, belägna i utkanterna och som ofta påminner om stora köpcentrum, väljer jag det förstnämnda.

Den här gången kan jag inte välja. Puckade SJ. Ni gör det för komplicerat.

Jag har resesällskap denna gången. En kollega. Min Brompton blir hemma. Har inte två – än.

Otäckt då jag hört att Barcelonas hyrcykelsystem bara är till för katalanerna. Man ska få nåt papper i brevlådan som ska fyllas i innan man kan få sitt lånecykelkort. Komplicerat och ungefär så oturistvänligt det kan bli. Men man vill inte konkurrera med de vanliga cykeluthyrarna om jag fattat rätt och det är väl ”fint”.

Att fälla ut sin cykel och låta sig guidas av sin digitala ciceron, så som jag rest de senaste åren, kommer inte vara fallet denna gång.

Hur kommer det kännas? Behöva sätta sig in i kollektivtrafik eller lägga halva dagar på promenera till attraktioner?

Förhoppningsvis finns det cyklar att få tag i nånstans. Att tänka bort cykeln som fortskaffningsverktyg för att upptäcka en ny stad känns orealistiskt och plågsamt.

/DS

 

12 svar på ”När till och med SJ verkar tycka att man är en idiot om man väljer tåget utrikes kapitulerar även jag”

  1. Haha ja det är alltid roligt att spela ovetande, att inte låtsas om den rådande ordningen liksom. På gymmet igår försökte blodcentralen värva mig ”-Är du blodgivare? -Nej bara i min förra stad X här i stad Y är det så långt till sjukhuset, -Nej då det är bara 10 min, -Är det? Det tog 30 min för min fru att cykla till jobbet -Ja 10 min med bil alltså, -Vi har ingen bil -Tystnad”

  2. David, vill du låna en av mina Bromptons? Jag bor i Vasastan dessutom. Smsa mig om det är intressant på 0700-374 000. Hemma kvällstid. Mvh, Peter Callerfelt

    1. Tack Peter. Himla generöst. Men min egen är inte riktigt fit for fight och det är kort om tid att bearbeta och övertyga mitt resesällskap om att vikcykel på resan är genialt.

      1. Jag har 3 st om du behöver fler… Men jag förstår att övertalningen kan vara meckig. Jag fick dock med mig min fru på exakt det upplägget till Barcelona för två år sen. Och hon var då absolut inte

        1. … Vikcykelfrälst. Nu är hon mer taggad och de åker med oss vid en hel del tillfällen. Tåg, på pendeln t ex

  3. Det är förstås lätt att klaga på SJ, men man ska ur miljösynvinkel vara medveten om att persontransporterna i Sverige på järnvägsnätet har ungefär fördubblats de senaste 25 åren. Detta på i stort sett samma spår. Så någonting måste de väl ändå göra rätt?

    Godstransporterna har, som jämförelse, bara ökat med kanske 10 % under samma tid.

    1. Klart att det du nämner är bra, men det finns all anledning att kritisera vinsthetsen, nedmontering av all service som inte är lönsamt, cykelfientlighet etc. Mycket av detta är unikt för Sverige och väldigt sorgligt. På 80-90 talen kunde man åka sthlm-rom/berlin/paris direkt. Idag kan man inte ens köpa utrikesbiljetter i Sverige. Det sänder inte direkt ut några miljövänlighetssignaler.

      1. Min poäng var att tågtrafiken idag ÄR mycket bättre än vad den var på 80- och 90-talen. Alla pratar om hur mycket sämre allt har blivit, men det är helt enkelt inte sant. Tågen är MER, inte mindre, punktliga idag än de var för 20 år sedan och såväl spårkapacitet som beläggning har fördubblats. I stort sett ALLTING är bättre nu än det var på 80-talet. Lyssnar man på tågmänniskor kan man tro att allt är kris, men det ÄR inte så och ni om några borde väl försöka berömma en väl fungerande verksamhet.

        Det är sant att det var enklare att boka biljetter direkt på 80-talet, men so what? Du kan utan problem gå in via webben på några ställen och boka flera biljetter, eller helt enkelt bara åka. Att det är svårare att boka biljetter idag beror på en ökad komplexitet i resandet samt att flyget har blivit en faktor 5 billigare. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många som är intresserade av att åka mellan Barcelona och Stockholm för att göra tillhandahållandet av den tjänsten lönsam.

        Visst kan man erbjuda tjänsten ändå, men då måste man höja biljettpriserna på andra resor, vilket leder till att färre resenärer åker med dem. Din önskan att slippa surfa lite på webben leder alltså till att färre tar tåget i Sverige.

        Sen håller jag med om att cyklar borde kunna ges bättre plats.

        1. Menar du att man kan boka utrikes tågresor på nätet? För jag har inte hittat någon sån hemsida, dock är bahn.de rätt bra för Sverige Tyskland resor

          1. Jag ska villigt erkänna att jag inte är en expert på ämnet. Men ett par minuters googlande gav ändå den här sajten:

            https://www.thetrainline-europe.com/

            Dät är möjligt att boka resor mellan exempelvis Paris och Berlin. Dessutom går det att kolla resor från Stockholm till Barcelona om man vill, men det är inte möjligt att boka resan hela vägen. Att pussla ihop en resa från den webbsidan + SJs (Eller MTRs) känns som en ganska enkel uppgift.

          2. Tack för tipset, SJ tipsar om ”Big Travel” men där går det inte alls boka på nät utan man måste ringa. Rätt billigt boka hela resan på en gång såg jag, Stockholm – Lübeck 59 euro

          3. Ett annat tips är att boka SL-resor via SJs hemsida. Då kostar biljetten 30-40 % mindre av någon anledning.

            Jag väntar bara på att någon gör en smidig app som gör det enkelt att boka SL-resorna via SJ och sedan skär emellan 10 %. Om vi antar att det bokas 3000 resor om dagen på SL (Låg siffra) så drar personen med appen då in 3000*3 = 9000 kronor per dag. Inte illa…

Lämna ett svar till Peter Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *