Tänk vad symboliskt vackert det skulle bli med en SL-anställd som försöker tvinga dig och din cykel tillbaka in i tåget igen #odenplanpendel

Inte mer om porten till Roslagstulls återbruk som bara öppnas för bilar och inte lådcyklar nu. Är trött på den. Ingen verkar bry sig ändå. Inga läsare av denna blogg (om det nu finns några kvar?) eller någon lokal-blaska heller för den delen har visat minsta lilla lust att ge porten någon uppmärksamhet.

Och när det är så funkar bara en sak. Släppa och gå vidare.

Så det gör jag nu.

Skriver om min lördag istället.

Jag sprang. I city-tunneln. Väldigt snabbt. 2 km ovan mark och ytterligare 6 km genom tunneln.

– Ska man springa på rälsen då eller? har en del frågat.

Och ja, tunneln är ju till för tågtrafik (inte bilar, tack gud för det) så även jag funderade på hur de hade löst detta med rälsen.

Med facit i hand sprang man inte ens i samma tunnel som tågen ska köra igenom utan i den tunnel bredvid, alltså service/arbets-tunneln som går längs med den stora. Åtminstone vad jag kan förstå.

Ungefär lika bred som en enfilig landsortsväg, perfekt till…cykelbana.

bigOriginal

Bild: DN maj 2015

Och vad hände med det? Det var ju just det den skulle bli! Det läste jag här redan 2015. ”Världens längsta cykeltunnel”.

Från Södra station på Södermalm till Tomteboda i Solna på ca tio minuter genom tunneln. Snacka om supercykelväg. Och den är ju så gott som klar.

Men Trafikverket som skulle göra en utredning har väl valt att se omöjligheter istället för möjligheter med cykelprojektet och tjurigt avfärdat förslaget.

Varför blir jag inte förvånad?

Vem är det som bromsar hela tiden när såna här fina visioner dyker upp?

Frustrerande.

Kul att springa loppet iallafall.

Men när jag passerade Odenplans pendelstation (man fick veta var man befann sig under hela loppet) kunde jag ju omöjligt hålla tankarna borta på att man velat förbjuda av/på-stigning med cykel därifrån.

Har du missat detta? Läs här. 

Odenplans pendelstation öppnar i början av juli. Misstänker att de inte heller då har bestämt sig i saken.

Men med tanke på SLs traditionellt cykelfientliga inställning så kan ju det där om att man inte får gå av med sin cykel bli hur roligt som helst.

Tänk vad symboliskt vackert det skulle bli med en SL-anställd som försöker tvinga dig och din cykel tillbaka in i tåget igen. Om än något förvirrande för påtvingaren som skolats i ett ytterst restriktivt förhållningssätt till cyklar i SL-trafiken.

/DS

 

 

9 svar på ”Tänk vad symboliskt vackert det skulle bli med en SL-anställd som försöker tvinga dig och din cykel tillbaka in i tåget igen #odenplanpendel”

  1. ”Om det nu finns några kvar?” Jag för min del brukar läsa varje inlägg på din blogg. Det var bl.a. här jag fick inspiration för att 1. göra mig av med bilen för 1½ år sedan och 2. skaffa en Brompton. Och det är jag tacksam för. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare. Steg 3 blir väl också en lådcykel förr eller senare.

  2. Jag är också kvar. Jag tror att jag såg dig på Solna cykelkök förra helgen, men vi höll på med en genomgång så jag kunde inte säga hej. Var på en av cykelfrämjandets instruktörsutbildningar för att leda cykelkurser för vuxna. Skulle nog säga att den här bloggen är den enskilt största faktorn till mitt cykelintresse. Jag har ganska länge varit intresserad av miljöfrågor och cyklade som studenter i Linköping brukar göra, men det var först genom den här bloggen som jag insåg cykelns storhet samt gjorde kopplingen till stadsutveckling (som har kommit att bli ett annat intresse). Så jag får passa på att skriva tack! Tack för en bra blogg och för att du hjälpt mig upptäcka hur fantastisk cykeln är! Hoppas du fortsätter skriva!

  3. Tack för era fina kommentarer! Betyder mycket för motivationen att fortsätta driva denna blogg. Kul!

  4. Apropå intresset för bloggen så rekommenderar jag en facebooksida som länkar till varje nytt inlägg. Själv kör jag fortfarande rss-läsare (Feedbin på dator, Reeder på telefonen) men jag misstänker att jag tillhör en krympande skara. Facebook har på gott och ont blivit dagens rss-läsare.

    1. Har tänkt tanken. Har lite svårt för att exponera allt jag skriver för mina egna fb-vänner bara, känns lite tjatigt. Men man kanske kan komma runt det problemet?

      1. Skapa en ny facebooksida som endast är en kanal för bloggen (och för eventuella andra cykelrelaterade notiser som inte är stora nog för att meritera ett enskild blogginlägg). Lägg eventuellt upp ett twitterkonto med samma syfte.

          1. Låt inte Facebook-kontot ta över helt bara. Fortsätt att i första hand skriva här på bloggen.

Lämna ett svar till David Sennerstrand Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *