Upprätt eller aggressivt i en handvändning

Har oftast föredragit en avspänd upprätt position likt holländarna.

Den utstrålar självförtroende och frihet, inbjuder till att cykla-i-vad-man-vill och man har koll på sin omgivning – och det ju inte dumt.

Perfekt – sålänge man cyklar i stan.

Men vid pendling föredar jag en mer aggresiv framåtlutad position som gör att det biter i och ger mer valuta för den energi jag betalar med.

Visst man kan ha fler cyklar.

Men tänk om min cykelturen till jobbet innehåller både stad och pendling.

Kan jag ju inte gärna ha med mig två cyklar (jo jag vet, Bakfiets+Brompton men – ingen lösning).

Löser andra problem men inte detta

Tycker det är så himla konstigt att en lösning, där jag i en handvändning kan höja, vrida och sänka styret, inte varit mer efterlyst.

Men nu har jag hittat något intressant.

Octagon steering system löser problemet. En flexibel styrstam som möjliggör att höja- och sänka för hand.

Man kan tydligen montera produkten på de flesta cyklar.

Då tänker jag: en Octagon system på min fällbara Montague kryddat med ett Copenhagen wheel (smart elass tillg. i sommar) och oj, oj, oj vilket sjukt användbart fordon man skulle ha.

En sån här…

kombinerat med…

kryddat med…

 

= carkiller.

/DS

 

6 svar på ”Upprätt eller aggressivt i en handvändning”

  1. Ja, det sitter en vanlig snabbkoppling eller vad det heter på svenska för att låsa den. Och en millimeterskala för att kunna komma ihåg olika inställningar om olika personer använder samma cykel eller liknande.

  2. Om du har en ”trådad” styrstam av typen ”quill”, dvs den typen som är vanlig på äldre cyklar (t.ex din Bakfiets), kan du höja och sänka styret med bara en insexa (skruva skruva, höj/sänk, skruva skruva). Själv har jag alltid med mig en liten insexa på nyckelknippan – svårare än så är det inte.

    Vill man vara hardcore kan man fästa en liten insexa på pakethållaren eller under saden, eller varför inte limma in den i skruven med superlim – problemet löst! 😉

    Sen är det bara att hitta en styrstam som har rätt min/max-längd.

    Det finns annars vissa styren som man kan använda för ändamålet, t.ex ett klassiskt nederländskt styre försett med tejp hela vägen in till styrstammen. Då kan man hålla längst ut när man cruisar runt på cykelbanorna i centrala köpenhamn, och när man pressar 30kmh på landsvägen på väg till Köpenhamn så håller man närmast styrstammen eller på ”böjen” för en framåtlutad position. Mkt najs.

  3. Det fabrikat jag sett på flest cykeldelsförsäljare är Speedlifter. Värt att notera är den analoga klocka som finns som tillbehör till speedlifter.

Lämna ett svar till Fredrik Jönsson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *