Bromptons akilleshäl

Idag har det varit regnigt och lite skitigt på vägarna. Då funkar Brompton som sämst. I snömodd och vått och lerigt underlag blir en i vanliga fall genial cykel helt värdelös. En typ av ”arm” håller kedjan sträckt i både ihopfällt och utfällt läge. När det kommer smuts och eller snö i den lilla ”armen” så klarar den inte att hålla kedjan sträckt när man cyklar och kedjan börjar glida över kugghjulen. Idag la den av ungefär vid Prisextra, ca 1 km från där vi bor. Då får man antingen kapitulera eller rengöra komponenterna vilket inte alltid är helt lätt. Hoppas verkligen att ingenjörerna på Brompont löser detta problem i framtida versioner av dessa fantastiska cyklar. Så att dom funkar att cykla på under hela året och i alla typer av väder och underlag.

2 svar på ”Bromptons akilleshäl”

  1. P { margin-bottom: 0.21cm; }A:link { }

    Hej cykelbroder!

    Min Birdy fungerar hyfsat bra i alla
    väder och i de flesta väglag som storhjulade cyklar klarar av så
    länge det inte är ishalt, men som inte en Brompton kan alls kan
    hantera särskilt bra. (jag har tidigare ägt en Brompton i ett år
    (2006) som jag då använde nästan varje dag, så jag kan den cykeln
    väl) Det finns bra Mountainbikedäck och Big appledäck till Birdy.
    Det finns det inte till Brompton. Min nuvarande heldämpade tyska
    ihopfällbara Birdy som inte har något ramförsvagande gångjärn på
    ramen, har vanliga standardnav. Tack vare det finns det Birdymodeller
    med många olika växelsystem som shimano nexus 8 vxl. med fotbroms
    eller fälgbroms, Rohloff 14vxl med skivbromsar och utvändiga 8/9
    växlar med skivbromsar eller fälgbromsar. Det finns en
    touringmodell med dualdrive med skivbromsar. Mfl. Modeller. Magura
    hydraliska bromsar kan fås som ett tillval. Birdy blir nästan lika
    liten som Brompton när den är ihopfälld. För den lilla
    storleksökningen får man en väsentligt bättre cykel med bättre
    köregenskaper som passar var och ens behov.

    Det finns en Birdy för alla typer av cykling,

    (med undantag av

    extremt udda sykling som tex skogssykling och down hill. )

    Min slutsats är att en Birdy är
    ett bättre val än Brompton i det nordiska klimatet och väglaget
    både på landsbyggden och i staden.

    Dessutom flexar INTE det höj &
    sänkbara styret så som det gör på det icke hödreglerbara
    Bromptonstyret.
    Birdystyret finns med komfort eller
    sportstyrelutning, samt ett lågt sportigt fixstyre för den som vill
    spara några gram.

    Visst är Brompton bra i många
    lägen!, men
    Jag måste säga att min birdy är mer användarvänlig
    i fler situationer än vad min fd, 3växlade Brompton var.

    Birdy är absolut bättre att cykla på.

    Den fungerar finfint som-ta-med-cykel i
    tunnelbanan och på tågresan. Jag kan ha vanliga cykelkorgar på min
    Birdy då den har en bra pakethållare baktill, och lowrider framtill
    som man kan hänga normala framcykelväskor på. Med rätt val av
    växelsystem vid köpet, så går den bra även i slaskväder med rätt typ av
    strl 355 däck påsatta. Jag har 8 vinterpålitliga kedjeväxlar och
    magurabromsar som biter bra även på vintern. Den som testat en
    Birdy en dag/vecka, kommer aldrig att vilja ha en Brompton istället.
    Det är jag helt övertygad om.
    Jag köpte min birdy hos Jary
    specialcyklar i växjö år 2008. Den går härligt bra än idag.

    Min nästa Birdy blir en med skivbromsar.

    Hälsar den som du mötte på den 23 Augusti 2011 (;

    http://www.r-m.de
    http://rm-konfigurator.velocom.de/rm-configurator/
    http://www.jary.se Säljer Birdy i Sverige i Växjö

  2. Hallå, en man med vikcykel glömmer jag sällan. Inser att det finns fördelar med andra modeller som Birdy och Bike friday (belt drive yes!). Men det är svårt att bortse från den oerhörda grupp entusiaster som bildats kring Brompton. Det är mindre av finesser valmöjligheter och växelantal och mer av charm och ”bromptonkultur” som förklarar dess framgång.
    Även jämförande tester korar ofta Brompton som segrare: http://www.atob.org.uk/folding-bikes/birdy-bike-friday-brompton-folding-bike/#comment-215
    Tidigare gjorde jag allt med min Brompton fr. touring till stadscykling. Nu har jag avgränsat den en aning och ser den mer som en utmärkt stadscykel med möjligheter. Kan man få både och i en cykel är ju detta grymt men på gott och ont har jag blivit lite ”Bromptonfrälst” trots dess svagheter. Därmed inte sagt att jag aldrig kommer prova nåt annat. Tack ändå för att du lyfter fram ett alternativ som säkert passar somliga bättre!

Lämna ett svar till David Sennerstrand Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *