Det är inte kylan som är problemet

Nu börjar jag fatta när min Brommie strejkar och när den inte gör det. Kylan är inget problem. Det har funkat att cykla i kallare än -15 senaste veckan. Det är när det blir slask och snö och smuts som sätter sig på kedja och drev som den blir obrukbar. Och det händer ju ganska ofta tyvärr. När det är kallt så sätter sig inte snön men vid tö så är det snabbt kört. I går så fick jag sparka mig fram för att hinna till lektion. Irriterande är vad det är. Och man borde kanske kapitulera och bara inse att Brompton inte är gjord för cykling i tö och snö. Men problemet ska banne mig lösas. Det måste finnas en lösning. Det är ju inte bara i Sverige det är snö och slask ibland. Som jag ser det är ett avtagbart skydd den enda lösningen. Men hur sjutton får man tag på ett sånt? Jag tänkte mejla Brompton och fråga hur dom tänkt sig att man ska lösa problemet. Mitt yrkesliv funkar inte utan en hopfällbar cykel att ta med på tåget.

Det är kedjesträckaren med drevet som börjar krångla när det kommer snö och smuts på kedja och drev.

5 svar på ”Det är inte kylan som är problemet”

  1. Jättejobbigt!

    Jag hade samma problem med min treväxlade men kan inte minnas att jag haft samma med den sexväxlade som jag nu har. Jag cyklar inte alls lika mycket i snö som du, så jag vet inte säkert. Men jag vet att den tvåväxlade och sexväxlade varianten har en annan kedjesträckare än den treväxlade. Dessutom tillkommer kedjeföraren under kedjestaget. Du kanske ska fråga på Gamla Stans Cykel om saken?

    1. Okej. Det kanske blir en två eller sexväxlad nästa gång då. En vikbar skärbräda från Ikea kan kanske ändå vara lösningen. Har fått tillbaka hoppet.

  2. Är det runt bakdrevet och kedjespännaren problemen uppstår? Har du möjlighet att bifoga en bild?

    På Bromptoncyklar ligger drivlinan ligger närmre marken så att den blir mer utsatt för stänk från hjulen. Kan rejäla ”kompislappar” (se http://happymtb.org/forum/read.php/1/1537412) vara en lösning tro?

    Just vinterkörning ger ett väldigt slitage på drivlinan. Det är konstigt att inte fler tillverkare satsar på heltäckande kedjeskydd. Svårt på en Brompton, men på vanliga cyklar borde det höra till standardutrustningen. Själv funderar jag på en sådan här: http://www.workcycles.com/home-products/handmade-city-bicycles/workcycles-opafiets

    1. Jag la upp en bild i inlägget som visar kedjesträckaren och dom små dreven. Det är där problemet ligger tror jag. Kedjesträckaren fixar inte att hålla kedjan sträckt när det kommer snö och smuts på kedja och drev.

      Jag läste lite på tråden du länkade och där nämnde nån något om vikbara skärbrädor från Ikea. Det kanske kan bli lösningen med nån hemmagjord konstruktion.

      Kollade cykeln på Workcycles. Stilig. Lite som Pilen. Holländarna vill ofta skydda kedjan med rejäla heltäckande skydd. Bra det. Tack för tråden från happymtb du länkade.

  3. Pingback: philip

Lämna ett svar till Nils Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *