En övergiven biltemacykel har en funktion – som symbol att påminna folk som sitter fast i ett köp-slit-släng beteende om sanningen

 
Det här är den hopfällbara biltemacykeln Yosemite. Den är övergiven. I flera år har den stått på samma plats. Ingen vill stjäla den eftersom ett andrahandsvärde inte ens existerar.

Men den har sin funktion.

Som symbol att påminna folk som sitter fast i ett köp-slit-släng beteende om sanningen bakom lågpriskulturen.

Man får vad man betalar för och behandlar det därefter.

Det finns väldigt lite karma i en sådan produkt och i längden blir den sällan så billig som den till en början verkat.

/DS

 

9 svar på ”En övergiven biltemacykel har en funktion – som symbol att påminna folk som sitter fast i ett köp-slit-släng beteende om sanningen”

  1. Slit och släng, vad det gör mig frustrerad! Saker är billigare än vad som egentligen är möjligt. Någonstans i ledet är det nån som gör enorma uppoffringar, för att inte tala om vår fina värld som samlar på sig skrot.
    Men folk verkar tycka det är jobbigt at inse det. Enklare att stoppa huvudet i sanden.

  2. ni är ju lika lurade som tror att det är ”kulturen” och enskilda individers ”köp-slit-släng beteende” som är problemet när det är cykelindustrin och i förlängningen det ekonomiska systemet som _behöver_ att folk konsumerar mer och mer hela tiden. en strategi för att öka konsumtionen är att införa planerat åldrande på produkter.

    ett annat är att med reklam/propaganda skapa meningslösa begär för dyra status-cyklar.

    1. Nu har jag ju inte riktigt sagt/påstått att jag är omedveten om det problem du skriver om. Men att påstå att marknaden och en viss typ av konsumtionskultur, prylar med kort livslängd, inte skulle vara en del av problemet, är väl ändå ganska naivt. Det finns företag som levererar kvalité och går med vinst.

      1. det har jag väl verkligen inte sagt? jag skriver ju att planerat åldrande är en strategi som industrin har för att förmå/lura oss att köpa mer. en annan strategi som framförallt lurar rikare människor att konsumera mer, är att göra lyxiga ”kvalitets”-produkter.

        det du gör är att individualisera något som är ett systemfel, och till
        råga på allt lyckas du lägga ansvaret på människor som inte har råd att
        köpa en brompton för femton papp.

        får jag fråga: när ska dessa
        Goda Företag _sluta_ gå med vinst och växa ”hållbart”? när är det
        tillräckligt? när hela jorden är en enda stor bromptonfabrik? eller
        innan det? _när_ ska kapitalismen avskaffas? nu eller sen?

        1. Du lägger orden i mun på en totalt hämningslöst. Har jag påstått allt det där med mitt korta inlägg? Tala om att hoppa till slutsatser. Min tes är att det som ”verkar” billigt inte alltid är det i längden. Jag menar att det ofta är billigare att satsa på kvalité med hänsyn till hela livscykeln. Det finns många exempel på detta, det är bara att se sig om.

        2. Det jag menar med köp-slit-släng beteende är folk som åker till Rusta, Lågprisvaruhus och liknande och fyller sina bagager med sånt de knappast behöver men är ute efter en tillfällig liten köpkick.

        3. Jag har köpt tre beggade Bromptons på Blocket. Snittpris på dessa tre inkl byte av lite slitdelar och ett trasigt nav inkl arbete landar på 4000kr per cykel. Ungefär vad Biltemahojen kostar, med den skillanden att jag kan sälja alla tre imorgon och få tillbaka pengarna och mer därtill. Voila!

          1. Bra pris du fick där, min ex. sålde sin 6 år gamla Brompton för 7800:- Andrahandsvärdet verkar det inte vara nåt fel på. Men sant att renovera en sliten kvalitetscykel är 100 gånger bättre än att köpa en ny köp och släng-produkt.

Lämna ett svar till David Sennerstrand Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *