Glappet mellan entusiasten och funktionscyklisten

När man rör sig ute på stan så ser man delvis den cyklande entusiasten, ofta sportklädd med dyr cykel, som kombinerar vägen till jobbet med träning inför Vätternrundan. Betalningsviljan för själva cykeln och tillhörande utrustning är mycket hög och avståndet till arbetet är sällan något problem. Åtminstone inte på sommarhalvåret.

Sen ser man också många cyklister som cyklar just för att det är ett ekonomiskt, snabbt och ett smidigt sätt att ta sig till jobbet. Många av dom här cyklisterna har inget större cykelintresse och är inte heller villiga att lägga en krona mer än dom behöver på cykeln i sig. Inget fel med det. Men här finns ett problem. Det handlar om lusten att cykla även när det handlar om lite längre sträckor.

Den svenska cykelmarknaden i annonsblad och kampanjer handlar om massor av cyklar, som är billiga, ibland snygga, men som inte håller måttet. Folk tröttnar. Det räcker inte med att cykeln i fråga är stilig med en läcker färg, den måste erbjuda cykelglädje och svara på den energi du lägger i cyklingen. Annars tappar man lusten.

Genom annonserna har man lärt sig att en ny cykel kostar mellan fyra och högst sex tusen. Dom modeller jag pratar om är bl.a.billigare cyklar som Sjösala, Rex och andra svenskklingande namn som gör sitt bästa för att mörka det egentliga tillverkningslandet. Även cyklar med högre kvalité och livslängd som vissa modeller av Skeppshult och klassiskt stiliga Pilen är inte helt lyckade pendlingsfordon. Även om dom säkert håller i många, många år så måste ju cykeln i fråga också vara inbjudande och kul att använda. Ofta handlar det om tyngd men inte alltid. En cykel med dålig geometri är ingen bra cykel även om den är lätt.

Pilen. Vacker men trög.

Jag testade för några dagar sen ett utmärkt alternativ till tunga, trögtrampade (men vackra) retrocyklar. Amerikanska Electra kombinerar stil och elegans med körglädje och kvalité. En cykel som inbjuder till längre sträckor utan att vara en racer. Men då får man betala lite mer. Ungefär tio, elvatusen om man vill ha några växlar också. Det finns säkerligen fler alternativ som är bra.

Electra Ticino

Det som många inte verkar begripa, så är det, att är det något som är värt att lägga pengar på, så är det en bra cykel. Vinsten som kommer ut av att du faktiskt kommer använda den mycket mer och ger därmed pengarna tillbaka igen och igen under åren som går. Det räcker ju inte med att en cykel kommer hålla hela livet, den ska ju vara rolig att cykla på under sin livslängd också. En cykel som bara står gör ingen gladare.

När vi köpte vår lådcykel för 16 000:- så var det många som kommenterade det med att vara sjukt mycket pengar för en cykel. Att någon köper en barnvagn, till exempel en Buggabobee för över tiotusen är för dom flesta inte så konstigt. Speciellt inte här i Vasastan där var och varannan barnfamilj äger en.

Likadant var det med våra ihopfällbara som gick på 9000:-/st. Många kommentarer om att det var väldigt mycket pengar för en cykel. Min Brompton är intjänad för längesen eftersom jag ofta använt den för att lappa ihop resor till jobb och annat. Vår lådcykel kommer ta ett tag att få igen pengarna på men den kommer säkert hålla resten av livet och mer därtill och den har även ett bra andrahandsvärde.

Det finns en cykellågpriskultur i detta land och denna stad som inte är helt lyckad och i längden ett problem för att få ännu fler att faktiskt använda cykel så mycket som möjligt. Ett stort glapp mellan dom som betalar hur mycket som helst för en cykel(som jag) och dom som helst får en cykel på köpet när dom köper en TV på Elgiganten.

/DS

taggar: lågpriscykel electra ticino lådcykel ihopfällbar cykelkultur

8 svar på ”Glappet mellan entusiasten och funktionscyklisten”

  1. Bara på att inte behöva SL-kort sparar man ju säkert in ~7000:- per år på! Och kostnaden för bil ska vi inte ens tala om.

    Vill man inte betala så mycket för en bra cykel är annars blocket ett bra tips: jag och sambon hittade åtminstone ganska nya hybridcyklar som var obetydligt dyrare än en ny (t ex) sjösala.

    1. Ja. Hellre en beg bra hybrid än en ny men ”seg” sjösala. Svärfar har en Sjösala som är så väldigt tråkig att cykla på. Den svarar inte på kraft över huvudtaget. Konstigt nog är han jätte nöjd med den.

  2. Gamla stan cykel är agentur. Är dom upp i elva nu? Vi betalade nio för två år sedan. Jag visste att dom blivit dyrare men jag hade gissat på högst tio för en treväxlad. Det är trots priset värt det om man har behovet.

  3. this fact expenditure generated huge a hot debate from inside the next growing region using particle physics, With in which prepared go away preservation of one’s by themself to elucidate beta decay. the last treatment for the was publicized by means of Wolfgang Pauli in 1930, Positing which a second, invisible particle became imparted combined with the electron, following separate a adjustable tiny proportion of the force. this guidance particle, which actually Pauli the ’neutron’, came to be found in Enrico Fermi’s lasting idea of all beta rot, whenever it had become renamed the neutrino due to the pre living utilisation of the word ’neutron’,

  4. Pingback: Floyd

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *