Hög på biloberoende

Hög på biloberoende

För en ofrälst kan det låta en aning märkligt, det kan jag ha viss förståelse för: men att trotsa bilsamhället och bemästra vardagssituationer med cykel ,som man normalt behöver bil för – slår det mesta.

Pulsen går på högvarv och triumfen strålar om en, när man i total eufori trampar hem efter att än en gång pekat finger åt bilberoendet och besegrat det.

De yppersta vapnen för att nå detta biloberoende är den hopfällbara cykeln i totalharmoni med dess motsats – lådcykeln.

Att bilen spelar en stor roll när man skjutsar, blir skjutsad, hämtar eller blir hämtad, skulle de flesta skriva under på.

Själv vägrar jag skriva under och erbjöd bror min, som var på blixtvisit igårkväll, skjuts tillbaka till hotellet: jag styr lådcykeln, vid behov tar jag packning i lådan, brorsan på en Brommie som efter utfärdens slutpunkt fälles ihop och transporteras hem i lådan.

Det är inte första gången och inte sista. Imorgon är det min och Bellas tur att bli skjutsade, av Hanna, till T-centralen för att ta tåget till Småland.

Att utföra typiska bilgrejor, utan bil, är en beroendeframkallande drog – helt utan biverkningar.

Länge leve det bilfria livet.

/DS

 

7 svar på ”Hög på biloberoende”

  1. Erik J, en Brompton är dyr som cykel räknat. Men som transportmedel är det inte dyrt. Den kostar som två år med månadskort på SL, men håller mycket längre än två år.

  2. Erik S, något som är 150 000 kr billigare än en bil kan fortfarande vara väldigt dyrt. Jag har aldrig sett det möjligt att vara utan SL kort, jag tror att det är en bra kombo med en Brompton.

    Jag köper nog Biltemas för ~2000kr, så jag kan ta med i Lådcykeln.

  3. Om något är dyrt eller billigt beror på hur mycket man använder det. Det gör min Brompton till en av mina billigare ägodelar. Samt produktens livslängd och andrahandsvärde såklart.

    Köper du en Biltemahoj för 2000 och knappast använder den så blir det en dyr och dålig affär. Andrahandvärdet är lågt och du kanske inte ens bryr dig om att sälja…

    Köper du en beg. Brompton för ca 7000 och märker, efter ett år, att behovet uteblev, kan du sälja den med en knappt märkbar förlust.

    Själv var jag inne på en Dahon, som är ett prisvärt alternativ till Brompton, men efter att ha provkört en Brompton så blev jag ”puttad över kanten”. Tyckte också att det var mycket pengar men oj vad glädje jag haft av min nu 3,5 år gamla Brompton.

    Storleken har betydelse om man vill kombinera med annat färdmedel. Tro mig.

  4. Hm, att storleken har betydelse beror på. Har man för vana att åka X2000 första klass eller att bli skjutsad i bil så är det inga problem att få plats med en större vikcykel än en Brompton. Men vill man åka pendeltåg till centralen i rusningstid så är det väldigt värdefullt om bagaget är mindre.

  5. Så sant. Om man mycket sällan har behovet att vika ihop, transportera och förvarar sin vikcykel i ett cykelrum (eller ute), så ja.

    Men vad jag kommer ihåg använde jag aldrig vikfunktionen på min 20 kg tunga minicykel från 70-talet.

Lämna ett svar till Erik Sandblom Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *