Hur många ser på elcykeln är för mig ganska trångsynt och fördomsfullt

Elcykeln är het.

Inte minst efter den statliga subventionen på 25% och efter att den blivit utsedd till årets julklapp.

Vissa blir irriterade på att det är elcykeln som premieras och inte den traditionella.

Min kollega brast ut ”Alla lata jävlar, varför inte bara trampa själv?!” när hon fick reda på att skattemedel gick till att göra tröskeln mindre för ett eventuellt elcykelinköp.

Och så här uttrycker sig Özz Nujen i Expressen 22/11:

”Vad blev Årets julklapp? Svaret från marknaden blev återigen konsumtion och något onödigt. Elcykeln… och det mest pinsamma i det hela? Jo, att försöka paketera det i ett ”miljövänligt” resonemang. Är det inte både billigare och miljövänligare att bara trampa? Alltså att använda pedalerna och trampa, på riktigt.”

Hur många ser på elcykeln (som till exempel Özz) är för mig ganska trångsynt och fördomsfullt. Att man köper en för att man är lat och inte orkar trampa själv. Punkt.

En elcykel är i sin idé en sund hybrid mellan kropp och motor som ”förlänger” cykelviljan.

Om vi säger att det genomsnittsliga avståndet för att kunna tänka sig att cykelpendla till jobbet, på en vanlig cykel, är ungefär 16 kilometer fram och tillbaka, så blir den minst 32 kilometer med elcykel.

Känner man att man har för långt till jobbet för att realisera pendlingscyklandet med en traditionell cykel, men att elcykeln skulle göra underverk, så införskaffa en bums. Svårare än så är det egentligen inte och för varje person som byter bilpendling mot cykelpendling så är det en fet miljö, hälso och samhällsvinst – elcykel eller inte.

För min egen del så uppfyller inte en elcykel något behov för tillfället (kanske undantag för lådcykeln). Jag behöver motionen fullt ut och bara för att elcykeln nu är en trend, så kommer jag inte falla för grupptrycket.

Som i allt annat så är en elcykel ingen bra affär (eller miljövänlig) om man inte har behov av en.

Men en väldigt bra affär om den skulle hjälpa till att bryta dåliga och invanda mönster. black-friday

But good if you really need it. 

DS

3 svar på ”Hur många ser på elcykeln är för mig ganska trångsynt och fördomsfullt”

    1. Där ser man. Grattis till bra köp då. Önskar jag själv hade ett elcykelbehov ibland:)

  1. Inget vidare ur energisynpunkt om man cyklar väldigt lite. Elcykeln är tyngre att driva fram än en vanlig cykel, så vinsten blir ganska liten per km till en början, och framförallt går det åt väldigt mycket mer energi för att tillverka den! Så som ren lyxprodukt är den definitivt inte miljövänlig!

    Å andra sidan så är energiförlusterna Regn – vattenkraftverk – ledningsnät – laddare – batteri – elmotor förhållandevis små, och resulterar inte heller i något större utsläpp av kolföreningar till atmosfären.

    Energiförlusterna Olja – konstgödsel – utarmad jordbruksmark (inklusive jorderosion) – vete – kanelbulle – cyklist är å andra sidan enormt stora! Bara i sista ledet tappar man tre fjärdedelar av energin…

    Cyklar man hyffsat långt i alla fall ett par gånger i veckan så är antagligen elcykeln ett bättre miljöval, även om man äter väldigt ”miljövänligt”!

Lämna ett svar till David Sennerstrand Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *