Krösatågen: ”Inte ett enda cykelrelaterat problem sen start”

Man ska ju smida medan järnet är varmt…

Ringde Krösatågens kundtjänst (ang. ti. inl.) för att ta reda på om det inkommit några personskaderapporter där någon cykel varit inblandad, på deras tåg. Fick prata med en man, Stefan, som hade stenkoll på allt sånt där.

– Nej, det har inte varit några problem. Vi spänner fast cyklarna med samma slags spännen vi använder till barnvagnar, svarar han.

– Har du hört om nån som skadat sig i rulltrappan (ang SL-inlägg) i samband med cykeltransport?

– Nej.

– Har ni någonsin fått nån anmälan eller klagomål av nåt slag där cyklar varit inblandade?

– Nej.

– Under hur lång tid har ni erbjudit tjänsten, att till priset av en ungdomsbiljett, få ta med sin cykel?

– I ungefär 5-6 år.

– Några planer på att ta bort den?

– Nej.

– Tack för samtalet, det var intressant att prata med dig.

– Tack, tack.

Danska DSB tog över Krösatågs-trafiken 2010. Vet inte om Jönköpings länstrafiks relativt cykelliberala inställning har nåt att göra med att de danske numer är inblandade. Verkar som att cykeltjänsten funnits ett par år tidigare, men det kanske ändå inte vore en helt dum idè att låta statliga DSB, nu när hela Sverige ändå är avreglerat, ta över hela sveriges tågtrafik.

Då skulle vi förmodligen äntligen få en aktör som skulle inse att det egentligen inte finns någon anledning att säga nej till att låta människor kombinera två av världens mest hållbara- och moderna sätt att ta sig fram.

/DS

 

6 svar på ”Krösatågen: ”Inte ett enda cykelrelaterat problem sen start””

  1. Tack, får lust att ringa runt till samtliga tågbolag, som tillåter cykel, i hela Sverige och kolla…Och sen lämna rapporten till alla de cykelfientliga aktörerna.

  2. Fick ett bra kundtjänst svar från SL iaf:
    ———————
    Regeln lever kvar mest på grund av att man inte sett ett behov att tillåta det. Hur det sker internationellt kan jag inte anmärka på men skillnaden på pendeltåg och tunnelbana är enkel.

    Pendeltåg körs på bredare räls och det finns mer yta på tåget. Utöver det är det fler utomhusstationer och de ligger ofta inte under jord. Att ta med cykeln i tunnelbanan skulle innebära att de skulle behövas tas med i alla rulltrappor vilket skulle innebära en säkerhetsrisk vid en utrymning utöver faran ombord på tågen.

    Men jag lägger in detta som ett önskemål om att vi ändrar reglerna. Vem vet, kanske denna regel är utdaterad men det får en säkerhetsutredning visa.
    ——————-

    Kan lika gärna dumpa några länkar, jag funderar på cykelsemester och det vore mycket trevligt med tåg. Speciellt om man kan ta lådcykel, det ska finnas plats för det på en del tåg i Danmark har jag hört.

    Tunnelbana i CPH, vikcykel gratis, inga lådcyklar, juni-aug är cykel tillåten 24/7, men inte i rusningstid unser aug-maj:
    http://www.m.dk/#!/kundeservice/spoersmaal+og+svar/cykel

    S-tog: gratis cykel men inga lådcykel tillåtna
    http://www.dsb.dk/s-tog/kampagner/s-tog-og-cykler/

  3. Håller med dig Erik, mycket bättre svar det där än det jag fick. Känns ju åtminstone ärligt. Men SLs inställning om att bara för efterfrågan är liten ”förbjuder man det”?

    Kan ju inte va ett jätteproblem att tillåta det om efterfrågan låg. Öppna upp för möjligheten – få kommer kanske använda det till en början – öka sen kapaciteten efter hand vid behov.

    På tal om lådcykel.Såg förresten en som hade med sig en ”Bullitt” på öresundståget mellan Köph-Malmö i somras.verkade inte va nåt problem.

  4. Ang. SLs argument om bredare räls för pendeltåg: Tunnelbanan och pendeltågen har exakt samma rälsbredd!
    Lastprofilen kan däremot skilja.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *