Tveksamt om ens en Brompton är välkommen på mtrexpress Sthlm-Göteb. – får SJ att framstå som riktigt cykeltrevliga

 
Det var nån som sa, kommer inte på vem, att mtrexpress – som ska konkurrera med SJ på sträckan Sthlm-Göteborg fr. 21/3 – kommer att tillåta medtagande av cykel på deras tåg.
 
Ivrigt surfade jag till deras sida för att kolla vad som gällde. Idag är det ju omöjligt att ta med sig cykeln på sveriges mest populära sträcka (med undantag för vikcyklar och superotympliga cykelväskor XXXXL).
 
Men nej, det står mycket tydligt att nån cykel får du inte ta med. Det finns tyvärr till och med mått angivna för största tillåtna handbagage (80*50*35 cm).
 
Min fullstora hopfällbara Montague (70h*90b*25t cm) skulle till exempel inte vara välkommen.
 
 
Och jämfört med MTR framstår SJ som inte helt genomgående cykelfientliga ändå. Hos SJ finns inga maxmått. Sålänge du kan bära ditt bagage själv, utan assistans, så är det välkommet ombord.
 
En Brompton (56,5*54,5*27 cm) klarar sig förhoppningsvis på mtrexpress även om mittmåttet överskrids med 4,5 cm. Den har ju tillgodo på de båda andra måtten.
 
Men tänk om det är så att inte ens en Brompton kvalar in? Då är de inte bara världens mest cykelkallsinniga på mtrexpress, de är onda också.
 
Vill också passa på att tipsa om ett tröstetext från Hållplats Hådén där det skrivs intressant om hur du blir miljonär i samband med bilens kostnader.
 

Kostnaden för alternativen med kollektivtrafik, cykel, tåg, buss, taxi och bilpool eller hyra av bil när du verkligen behöver det, blir högt räknat inte ens en miljon för hela ditt vuxna liv. Du sparar med andra ord i snitt över tre miljoner på att aldrig köpa bil om du är ung idag.

Länge leve det bilfria livet. Vissa företag besitter god potential att underlätta det, men istället håller de på med dumheter.

/DS

 

 

3 svar på ”Tveksamt om ens en Brompton är välkommen på mtrexpress Sthlm-Göteb. – får SJ att framstå som riktigt cykeltrevliga”

  1. Det måste ju utredas! Nu tänkte jag ju att jag skulle få trampa runt med min Brompton i sthlm och så kommer dom med absurda regler och metoder hämtade från lågprisflyget. Det där får dom tänka en extra gång till på, mina skattepengar ska inte gå till att serva banvallar för operatörer som låser in sina kunder.

  2. Kom på att det var Stella Fare, fd Folkpartist som varit en av få politiker som drivit cykel-på-tåg-frågan, som sa att det kanske skulle vara möjligt att ta med cykeln på mtr. Istället blir det kanske EUs mest cykelfientliga tågavgång. Nu väntar jag på svar om det kommer att vara okej att ta med en Brompton.

Lämna ett svar till David Sennerstrand Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *