På åttiotalet gick det direkttåg från Stockholm till Berlin, Paris och Rom – känns overkligt idag, samhället har blivit mindre modernt

Släpper SJ-fajten tillfälligt. Men ska på dom igen inom kort, ingen tvekan om det. Att ta med cykeln på tåget MÅSTE bli tillåtet även i Sverige. Tåg och cykel är för mig en så himla gjuten och självklar kombo. Det är tur att jag är vikcyklist (och har inga problem att identifiera mig själv på en småhjuling) så jag kan få utlopp för min tåg-och-cykel-passion ändå menar jag.

Har planerat två större utfärder i sommar och båda inkluderar både cykel och tåg. Jag är pappa och har inte tid (eller lust) att först cykla till den region/stad/plats där jag vill cykla. Jag vill både cykla och åka tåg. Så att jag får tid till att cykla DÄR jag vill.

På åttiotalet gick det direkttåg från Stockholm till Berlin, Paris och Rom. Idag är det knappt man tror på att det nånsin varit möjligt. Känns overkligt. Nu har det blivit skitdyrt och så tråkigt komplicerat. Folk tycker man är konstig om man ens besvärar sig med att kolla upp tågalternativ innan man bokar lågprisflyget när man ska utomlands. Ska det vara så 2014? Det är så sorgligt omodernt.

Men jag tänker iallafall, även om folk tycker man är pucko, åka på interrail den toflte juli. Tänkte åka till Barcelona men det blir för hett och trångt, så jag har inte riktigt bestämt mig. Vill tillbaka till Berlin men det blir nog nåt annat eftersom jag var där förra sommarn. Kanske först ekoutopin Freiburg i Tyskland och sen cykla en sväng längs Donau och göra ett uppehåll i Bratislava. Vi får se. Ett angenämt problem att välja, som man säger.

Jag har två vapen att använda mig av som SJ inte kan säga nåt om. Min Brompton och min Montague Boston. Sistnämnda är nu modifierad för långfärd. Men jag mådde skit ett tag.

Pengarna på cykeltillbehörskontot var slut men jag behövde köpa cykelväskor. Jag visste att det fanns vattentäta budgetalternativ på Biltema som alternativ till dyra Thule och Ortlieb. Biltema är för övrigt är ett ställe där jag föredrar att spendera så lite tid som möjligt av min livstid på. Men några dyrare alternativ var inte aktuellt denna gång så jag tog min Brompton på Ikeabussen mot Kungens kurva, cyklade 7 km till Biltema Botkyrka och slog till på en svart för trehundrakronor.

När jag tagit mig hem, via tunnelbanan från Alby, mådde jag dåligt över Biltemas logga som syntes tydligt nere i väskans högra hörn. Biltema är ett ord klingar ganska taskigt – prova själv och säg det.

Driver man en blogg som heter livutanbil kan man bara inte cykla runt med ett tygmärke där det står BILTEMA på sin väska – så jag tog en kniv för att försöka göra mig kvitt det. Att det gick enkelt att ta bort fick mig att må lite bättre och jag måste säga att kvalitetsmässigt känns tjugofyralitersväskan helt okej.

Min Montague ska jag nu börja använda till:

– Långfärd (tågkombination såklart)

– Vintercykling

– Jobbpendling

– I stan

Och min Brompton som vanligt till:

– Tågluff

– Ta med på flyg (nån gång)

– Till krogen

– I stan

Kompletterat med lådcykeln känns det som att jag nu uppfyller de flesta cykelbehoven. Men jag kommer säkert alltid på nåt skäl att köpa en till (nåt med el)?, det är ju tråkigt att vara nöjd med sitt cykelstall och konsumtionssamhället bygger trots allt lite tragiskt på att man aldrig ska bli riktigt nöjd.

Men det är ett annat inlägg nån annan gång.

/DS

 

4 svar på ”På åttiotalet gick det direkttåg från Stockholm till Berlin, Paris och Rom – känns overkligt idag, samhället har blivit mindre modernt”

  1. Har en Biltemasadel, med logga bakpå. Loggan doldes med vattenfast tuschpenna! Funkar kanon även ett år efter. Är väl inte helnöjd med sadeln, men den har gjort sitt jobb. Den är bred o ska vara riktigt bekväm, men tycker bara ett den är skaplig. Cyklade dock 8 mil idag (Nynäshamn t Sthlm) o måste erkänna att det knappt känns i baken. Klart godkänt alltså. Ja, ja…. Brooks hit i dit, men det är jobbigt när man har flera cyklar. Men jag kommer nog dit. Fast jag är orolig för regnet… Är meckigt?

    1. Brookssadlar är bra men många betydligt billigare sadlar gör också ett bara jobb. Min erfarenhet av Brookssadlar (har tre stycken) är att de tar lång tid att köra in dem. Man bör skydda dem med ett sadelskydd om det finns risk för regn. Fördelarna är att de är väldigt ergonomiska när de är inkörda och att de är vackra att titta på. Min sambo gillar inte brookssadlar alls, hon säger att kvinnors sätesområde inte är kompatibla med hårda lädersadlar (ingen av mina brooks är av ladymodell om det nu skulle göra skillnad).

      1. Jag har aldrig riktigt förstått vad som menas med att Brookssadlar tar lång tid att köra in. Jag köpte en ny B67 (bred, fjädrad modell) för några månader sedan, och den har varit bekväm och komfortabel från dag ett. Jag cyklar många mil per vecka och jag är supernöjd.

        1. Du kommer märka vad som menas när den är inkörd. Därmed inte sagt att de är obekväma från dag ett.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *