SL – minst lika cykelliberalt som Amsterdams kollektivtrafik

SL – minst lika cykelliberalt som Amsterdams kollektivtrafik

Åtminstone när det kommer till SLs pendeltåg är detta faktiskt helt sant. Låt oss ta en titt på vad det är som gäller.

Först ett Amsterdamskt pendeltåg:

Man får alltså inte ta med cykeln mellan 6:30-9:00 och 16:30-18:00 mån till fre. Man behöver även en speciell cykelbiljett och denna kostar 6€/dag.

Och så en skylt från ett Stockholmskt pendeltåg:

Man får ta med sin cykel förutom mellan 06:00-09:00 och 15:00-18:00. Helger ska va ok. Men aldrig från T-Centralen. Ingen extra avgift tillkommer.

Ett minus för SL att man inte får ta med den från centralstationen. Väldigt märkligt då det inte finns några trängselproblem utanför ramarna för rusningstider.

Men ändå, kombinationen cykel+pendeltåg till/från jobbet blir ändå helt orealistisk i Amsterdam då 60 spänn/dag blir orimliga utgifter i längden. Vad jag kunde förstå finns det inget slags tillägg på månadskortet som gör det hela mer ekonomiskt.

Om man har turen att jobba utanför ramarna för rusningstid i Stockholm, och om rådande arbetssituation är hjälpt av pendeltåg+cykel så kan man faktiskt få det hela att funka med SL med en ”vanlig” cykel.

Hopfällbara åker med gratis och när som helst både i Sthlm och Amsterdam.

Med andra ord åker det här åbäket till vikcykel med helt gratis och alla tider i både Stockholm och Amsterdam.

Såhär tycker partierna om cykel i kollektivtrafik för övrigt:

Vi kan se att (S) är det mest cykelfientliga partiet när det kommer till medhavd cykel i kollektivtrafiken. ”Vi tror inte på idén…”

Däremot så vill man gärna satsa på ett samhälle med dyra förbifarter och säkert gärna ännu fler gallerior med tusentals parkeringsplatser, dit man bara kan ta sig med bil.

En studieresa till något av alla de länder inom EU där medhavd cykel på till exempel tunnelbana inte är något problem, kanske vore att rekommendera för Löfven och gänget.

livutanbil.se kan sponsra någon noga utvald Sosse med en tågbiljett om det nu inte skulle finnas några pengar avsatta för studieresor till länder för att ”lära-av-andra-med-större-erfarenhet”.

/DS

 

7 svar på ”SL – minst lika cykelliberalt som Amsterdams kollektivtrafik”

  1. Snicke-snack! I Amsterdam har de långt mer infrastruktur i form av cykelgarage där cykelvrak kontinuerligt rensas bort, ramper så man slipper nedpissade och långsamma hissar, lågtröskeltåg så man slipper lyft, krokar i taket så långt fler cyklar får plats osv. SL har länge motarbetat förslag om cykel i tunnelbanan. Detta finns tex i Hamburg och Berlin där cyklarna placeras på en platform i varje ände på tågen. Dom lade dessutom ner försöken med cykelhållare på ett fåtal länsbusslinjer redan efter en sommar. De menade att kostnaderna inte kunder rättfärdigas. Men vilken idiot tror att satsningen skall betala sig redan efter ett år och varför gjorde man inte reklam? I Örebro mfl län funkar samma system utmärkt.

  2. Ja men det är väl jag den första att skriva under på.

    Men på en endaste punkt så är det Sl som är lite bättre. Pendeltåg.

    Förmodligen fattar dom det inte själva, men att få ta med cykeln gratis på pendeltåg i Sthlm är faktiskt ganska ovanligt, även med EU-mått mätt.

    Allt det där andra, om Hollands överlägsna cykelinfrastruktur, har jag tagit upp så många gånger förr.

    Kul att påpeka, att på en endaste liten punkt, är Sthlm och SL faktiskt är bättre än Holland och Amsterdam.

  3. Bra och intressant blogg, blir förfärad av sossarnas svar! Är själv sosse och lever livet som ensamstående m 3barn, valde bort bilen för några år sedan, utan några problem alls! Vi cyklar, går, åket buss/tåg! Har ännu ingen vikcykel, vet ju inte om jag behöver någon! 🙂 klart man ska kunna ta cykeln med buss/tåg!

  4. Lisa! Om du lever som ensamstående med tre barn och utan bil, är det nästan så att du borde starta blogg och visa världen att det går.

    En vikcykel kan ju både vara oumbärlig och onödig beroende på livssituation.

    Har man låg stöldrisk där man bor, och inget behov av att kunna ta med cykeln på kompletterande transportmedel, finns det liksom ingen poäng med den.

    Bor man i en större stad där cyklar stjäls på löpande band och samtidigt har behov att till exempel kombinera resan med tåg till jobbet så kommer den till sin fulla rätt.

  5. Vad gäller förbudet att ta med cykeln till Centralen så har det nog att göra med att det är rätt långt till utgången där, man får gå genom massa tunnlar å så.

    Men samtidigt är det ju faktiskt inte så svårt att cykla till Karlberg (3 min ungefär).

    Jag försvarar inte förbudet, men lösningen är inte så svår 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *