SL verkar ha koll på gällande regler för hopfällbara…

Har åkt några gånger utan skydd nu. Gjorde ju det förr också men då var det annorlunda. Väsktvånget gällde och jag mer eller mindre smög med min cykel, för att slippa konfronteras av nån argsint.

Valde alltid spärren längst bort från båset och klev in i sista vagnen, för att undvika chaufförernas hökögon.

Nu är det annorlunda. Vid spärrararna har jag lyft cykeln högt, för att tydligt visa att det är en hopfällbar cykel utan skydd, jag tar med mig ner i tunnlarna.

Har ofast tagit en vända mot förarvagnen för att få möjlighet att snudd på stryka cykeln mot chauffören, innan jag tagit plats i nån av de främre vagnarna.

Allt för att testa hur upplysta de faktiskt är om gällande regler.

Men inte ett missnöjt läte nånstans, och att jag alltid haft en skärmdump lätt tillgängling i mobben, med SLs förhållningsregler angående hopfällbara cyklar, har än så länge varit helt onödigt.

Nästan lite tråkigt att inte ens nån gång stolt få upplysa nån olärd på SL hur det nuförtiden ser ut i reglementet för vikcyklar och att väskregeln numer är ungefär lika passé som det gamla västkustbandet TOTO.

Men det är ett ilandsproblem så pass obetydligt att jag inte kommer spinna vidare mer på detta.

Jag fantiserar istället belåtet om hur det kan ha sett ut när huvudkontoret kallat till möte, för att informera om att väsktvånget nu är borta och vikcyklisterna äntligen släppts helt fria.

/DS

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *