Vetlanda – köpenh. Dag 2

Allt som man annars tar för givet blir fantastiskt på cykelsemestern. Som till exempel att dricka, äta, bajsa, sova, bada m.m. För övrigt är det lite som livet i sig självt med sina upp och nedgångar. Ibland känns det som man kan cykla jorden runt och det bara flyter på och ibland, precis tvärtom, och det känns som din farfar kan trippa om dig på tå. Till exempel i en mördarbacke med motvind och 10 mil i kroppen.

Natten till idag var helt okej förutom nån gång vid tolvtiden då jag hörde kvistar brytas tätt intill tältet. Min gode vän Erik har försökt att skrämma upp mig genom att berätta att jag säkert kommer att stöta på vildsvin. Inte för att det skrämde mig då men jag tänkte ändå tanken när jag hörde att det lät i buskarna. Jag gick ut för att kolla, men allt verkade lugnt. Sen hörde jag nåt komma upp ur vattnet men jag sket i det och försökte koppla av.

Jag vaknade vid nio och käkade en macka och sen så packade jag ihop och cyklade ca 18 km till Alvesta. Mitt telefonbatteri var nästan slut så jag letade upp ett fik för att ladda och för att göra toabehoven.

Sen ringde jag Per. En gammal kompis som flyttat till Alvesta. Vi spelade i samma band under tonåren. Access hette vi. Det kan vara så att du inte hört talas om oss. Vi splittrades innan studenten och blev aldrig så stora som vi förtjänade. Efter lite kaffe och tårta var klockan redan ett och det var dags att trampa vidare. En bra start på en grymt skön dag.

Efter ett tag kom jag in på cykelleden ” Åsnen runt” och det var stundtals riktigt vackert. Skogsvägar längs sjön och inte en bil.

När man använder en Brompton finns det två superheliga sakrament att följa:

1. Ha alltid bra med luft i däcken. (annars blir en utmärkt cykel ganska medioker)

2. Torka av kedjan och håll den ren. (komponenterna sitter ju i ett utsatt läge, nära marken, och blir lätt smutsiga. Särskilt på grusunderlag)

Den andra heliga regeln hade jag tillfälligt glömt. Kedjan hoppade plötsligt mitt ute i skogen och efter jag satt på den, så hoppade den strax igen.

Jag blev skraj innan jag insåg att grus och smuts fastnat på drev och kedja. Ett par northbrooks boxershort från 97 fick offras med vilka jag rengjorde kedja och drev så gott det gick. Sen funkade det bra igen. Men jag har under dagen lärt mig att en Brompton funkar så mycket bättra på assfalt än på grus. Jag blev riktigt lycklig när underlaget byttes till det här:

Jag fick feeling och milen avverkades plötsligt riktigt snabbt. När jag kom till dagens etappmål Ryd så hade jag fortfarande energi att cykla tre mil till. Jag hamnade till slut i Lönsboda. Det första som hände var att en Hells Angelsliknande knutte sakta mullrade förbi mig och tittade på mig som han ville ta mig av daga. Vet ej varför men kanske gillar han inte cyklister.

Jag fick tips av ett trevligt par att man kunde tälta vid en sjö och att det fanns en pub nån kilometer bort. Perfekt. Jag laddade telefonen på puben samtidigt som jag avnjöt en pizza och en välförtjänt öl. En kille, ca 25 år gammal, frågade mig på bredaste tänkbara skånska:

”Har du cyklat många mil, eller?”

Då visste jag att jag passerat skånska gränsen. Han gjorde mig sällskap och sen kom det ett par andra nyfikna och vi pratade om cykling och hur det är att cykla med små hjul.

Jag begav mig lite senare till en perfekt tältplats vid en sjö. Jag frågade en förbipasserande om hon trodde det var ok att tälta där vilket hon trodde och passade på att bjuda mig på fest. En grupp från en organisation som heter ”alternativ.nu” (ekomänniskor) hade hyrt en gård som låg intill tältplatsen. Jag gick dit efter att jag satt upp mitt tält och spenderade resten av kvällen med dom här lirarna.

Vi snackade mest om cyklar, odling och om den gröna vågen.

Det skaver lite i häcken men inte mer än att jag med friskt mod fortsätter mot Helsingborg i morgon. Tolv mil ska det visst va. Nu är det plattare och jag tror det kommer gå undan.

Jag vet inte riktigt hur långt jag cyklat idag. Cyklometern på telefonen har varit avstängd. Den tar för mycket batteri. Igår var min topphastighet 55 km/h och mitt snitt 19 km/h. Många uppförsbackar avverkades.

Godnatt och hälsningar från en riktigt trevlig håla i skåne.

/DS

4 svar på ”Vetlanda – köpenh. Dag 2”

1. Kul att du hamnade just vid vår ”alternativträff” där vid sjön! Intressant att prata med dej. Fortsatt God tur!!!