Gästinlägg om bland annat ljuspunkt för cykel på tåg #movingo #eskilstuna #örebro #västerås

Ett gästinlägg! Oerhört välkommet och uppskattat av mig som nu helt solo drivit denna blogg sen 2009 (vill du också bidra?). Det är ett brev som jag fått av Håkan Bern som läggs ut som ett gästinlägg. Det handlar bland annat om glada bud till den som vill ta med cykeln mellan Sthlm – Eskilstuna, Örebro eller Västerås. Det handlar även en aning om vikcyklar som Strida, Montague och Brompton samt om situationer när all annan trafik förutom cykeln står lamslagen. Det får vara tillräckligt som förord. Tusen tack för ditt brev Håkan!

Hej

Jag läser ju din intressanta cykelblogg ibland. Skrev ett tack för något år sedan som du gillade. Här kommer en till sammanställning, skrev halvt nån gång i vintras men blev aldrig färdigt eller skickat utan kvar i datorn. Men nu kom det iväg iaf.

Movingo, nya biljettsystemet för regionaltågen i Mälardalen. Vi som tågpendlar i Mälardalen har fått sänkta biljettpriser under 2017. Dessutom ingår SL-kortet och lokalt busskort. Bra ! Biljettsystemet kom nu hösten 2017, det blir egna tåg också. De kommer dock inte förrän 2019. Det blir vita dubbeldäckare. Jag var på Centralhallens golv en dag i höstas. Då var det en presentation av just detta nya system. Jag började prata med en av cheferna där som visste en del om tågtrafik, han var rätt intressant att snacka med. Jag gick på där om att vi pendlare behöver cykelplatser på tågen. Passande nog så hade jag min Montague ihopfälld i en stor svart tygväska på axeln när jag stod där. Han vart lite impad av den faktiskt ”Är det en riktig cykel du har där ?” och menade att ”för såna här kompakta finns ju alltid lösningar” när jag menade på att det var ont om cykelplatser på tågen.

wpid-Photo-20150314065820560.jpg

Blev tvungen att (för tusende gången) visa min egen hopfällbara på ett tåg:)

På Movingotågen blir cyklar tillåtna ! Varje tåg har en yta som är avsedd för barnvagnar eller cyklar. Utan barnvagnar så rymmer denna yta 6 st cyklar. Jag menar ju att detta är för lite. Men helt klart är ju sex platser mer än inga alls. En klar förbättring! Vi som bor en bit ut kan cykla på riktig cykel i Stockholm och Stockholmare kan komma ut en bit och cykla på fina lågtrafikerade cykelbanor och landsvägar. Blocketköp av begagnade cyklar blir också smidigare. Det var en intressant diskussion med denna tågchef som jag dock missade namnet på. Men han sa att han hade inget emot cyklar men att det också finns personer inom tågtrafiken som verkligen hatar cyklar. Vår diskussion blev dock avbruten av en äldre man med toalettfrågor och jag gick vidare mot min tågavgång. Men sprid gärna till cyklande Stockholmare att man från nästa år kan åka Movingo med cykel till städer som Eskilstuna, Örebro och Västerås som har massor av fina cykelbanor.

Movingo köps på en speciell sträcka, jag har tex Strängnäs-Stockholm. Men för ett tillägg på någon tusenlapp så kan man köpa ett kort för hela Movingoområdet. Det kan ju vara av intresse någon semestermånad att tågluffa med eller utan cykel i Mälardalen.

Jag köpte en Strida för något år sedan. Den har dock inte blivit så väldigt använd under 2017. Men några tillfällen i alla fall. Riktigt smidig att ha med sej på pendeltåget och dra runt på Centralen. Går bra att ha med sej i rulltrapporna från tunneln. Men på regionaltåget är den lite lång ibland, 120 cm ihopfälld, och den passar inte på alla bagagehyllor i tågen. Vissa vagnar, vissa vagnar inte, som med Montague. Det blir väl en Brompton i cykelsamlingen också vartefter. Eller att man får lära sej att kliva upp i rätt vagn på tåget. Men kul på Södermalm med Strida! Och cykling i city, Gamla Stan etc. När jag cyklar genom villakvarteren till tåget i Strängnäs på en Strida är man ju som ett ufo eller liknande. Sen i centrala Stockholm när folk kommer på longboards, segways, rullskridskor, racercyklar och lastcyklar i blandning så är man ju en del av det levande kulturlivet. Kul att vara det som 50+are. Att min Strida inte blivit så använd beror dock mycket på att jag har jobbet så nära från pendeltågstationen under 2017 så jag har bara tagit vikcykel med mej då jag haft ärenden efter jobbet som kräver cykel.

På din blogg skrev du om terrorattacken 7 april 2017. Att man på cykel ändå kan transportera sej när övriga transportsystem slås ut av en eller annan orsak. Det kommer ju tyvärr att inträffa igen att det blir stopp. Har man cykel eller vettiga skor att kunna gå med så är man dock någorlunda förberedd. Jag var med om en liknande händelse, tror det var 2005. Inga personer dödade och inga personskador heller. Men biltrafiken genom Stockholm var helt lamslagen, det stod bilar still överallt på tomgång. Då var det skön känsla att cykla genom Stockholm, dock var väl luften inte så nyttig av alla avgaser. Man fick en del avundsjuka blickar från en del bilister. Jag jobbade i Älvsjö då och cyklade hem till Åkeshov på mtb med slicks. Det var inte lika vanligt med cykelpendling då som nu, men visst förekom det. Det som hade hänt var att en stor pråmplacerad lyftkran, Lodbrok, körde på Essingeleden som då stängdes av. De som körde lastbilar uppe på bron då var helt övertygade att bron skulle rasa och ställde lastbilarna på tvären över vägbanan. Men jag kom som sagt smidigt hem på cykel, dock med bensinsmak i halsen. Något liknande lär ju hända igen, liksom att terrordåd mot kollektivtrafiken såsom i Madrid och London mfl kan inträffa även i Stockholm

Cykelhälsningar Håkan Bern

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *