Hopp om vintercykling med Brompton

Som jag tidigare klagat på några gånger så är inte Brompton nån höjdarcykel i slask och snö. Kedjan glider över kugghjulen efter ett tag. Senast jag skrev om problemet fick jag ett tips om att man kanske skulle kunna lösa problemet med att spruta låsspray på kedjan och på ”chaintensioner”. Idag har jag cyklat 10 km utan några problem efter att ha använt låsspray på kedja och komponenter. På måndagar cyklar jag till centralen och tar ett tåg till Uppsala och det var där utmaningen blev som störst. Det är alltid kallare och mer snö i Uppsala än i Stockholm enligt vad jag erfarit. En dos låsspray efter jag stigit av tåget och en på vägen hem. Inga problem alls. Oftast känns det när man trampar att cykeln håller på att tappa funktionen men inte den här gången. Inte ens ett litet tecken. Nu hoppas jag att det inte bara var tur och att mitt problem är löst. I så fall fattas bara ett dubbdäck 16 tum för att det ska bli en komplett vintercykel. En tuff nöt att knäcka. Har bara hört talas om 20 tum.

13 svar på ”Hopp om vintercykling med Brompton”

  1. Kul att det funkade! Tror man ska vara sparsam med låssprejen för den sägs lösa upp det fett som finns i kedjan från fabriken. Det kanske finns olika sorters låssprej, på länken nedan nämns WD-40 och i Sverige är 5-56 den vanligare sorten. Kanske bäst att spreja mer på dreven och mindre på kedjan.

    http://bicycletutor.com/no-wd40-bike-chain/

    Jag använde låssprej (WD-40) på en vanlig cykel en vinter och det var bekvämt, men mycket riktigt så var kedjan helt slut till våren och jag fick spreja rätt ofta.

    Du skulle kunna testa att inte spreja förrän kedjan hoppar. Om den då slutar hoppa så vet du helt säkert att det hjälper.

    1. Tack för tipset. Guld värt om det nu visar sig funka i längden. Jag har sprejat mest på bakdreven och lite på ”chaintensioner”. Den typen av låsspray jag använt är en billig liten flaska från claes ohlson. Kedjan är nybytt så det vore ju roligt om den höll ett tag.

      Nästa gång sprayar jag först när kedjan hoppar. Blir spännande

      1. Snön kanske fastnar mindre om cykeln är kall? Svårt att hålla cykeln kall på tåget, men annars kanske du kan lämna den på en balkong eller liknande.

  2. Tack för tipset. Guld värt om det nu visar sig funka i längden. Jag har sprejat mest på bakdreven och lite på ”chaintensioner”. Den typen av låsspray jag använt är en billig liten flaska från claes ohlson. Kedjan är nybytt så det vore ju roligt om den höll ett tag.

    Nästa gång sprayar jag först när kedjan hoppar. Blir spännande!

  3. Tyvärr hjälpte inte låssprayen idag. Jag använde vid behov när cykeln började krångla men det hjälpte inte. Kanske är det bättre att spraya innan man åker iväg.

    1. Tråkigt. Kanske funkar med vanlig olja innan avfärd då? Jag tror det finns vanlig olja som kan sprejas och som inte löser upp fettet i kedjan.

    2. Är du säker på att det var en låsspray avsedd för att tina frusna lås? Alla låssprayer har inte den tinande funktionen.

      Min erfarenhet är att problemet snabbt försvinner om man kommer till ren asfalt, tex genom att cykla på bilvägen istället för cykelbanan. Annars skulle jag tro att varmt vatten är bästa lösningen när det väl börjar kugga över.

  4. Hur har det gått? Jag googlade problem kedja brompton och hamnade här. Jag lider av samma problem, det börjar redan nunan snön har kommit, nu när det är ganska geggigt på cykelbanorna med massor av grus och sörja. I början kuggade min cykel fel, sedan började kedjan hoppa av från kedjesträckaren, numera hoppar den till och med av från drevet som sitter på navet.

    Jag var nyfiken på om det var någon mer som har haft det här problemet. Butiken säger att jag inte ska cykla på vintern. Att snön ställer till det kan jag kanske köpa men att några plusgrader och duggregn inte skulle funka att cykla i verkar inte riktigt rimligt.

    Jag har hittills aldrig haft problem hemma där jag cyklar på landsväg, bitvis grusig sådan. Däremot när jag cyklar till och från jobbet där det är cykelbana, ganska frikostigt sandad/grusad sådan. Jag trodde att det hade med fukten att göra men problemet har uppstått även när det är torrt på marken. Sträckan verkar inte heller ha någon betydelse, det händer allt mella 200 meter till 4 km.

    Jag ska testa tipset med låsspray, men har du fler tips tar jag gärna det!

    1. Knepigt det där. Måste man inte använda sin Brompton så avstå. Finns ju en poäng att skydda komponenterna genom att begränsa sig till vår, sommaroch höst.

      Har man ett behov av att vika ihop den för attkombinera med tåg så har man ett problem. Låsspray har inte funkat så bra för mig även om det blivit lite bättre och inte lika känsligt. Försökte mig på att tillverka ett kedjeskydd som jag spände fast med bultband men ärligt talat blev det sådär.

      Enda jag kan säga är attjag hört att de två- och sexvxl lär vara mindre känsliga för snö, smuts och slask än de trevxl. Är det en trevxl du har kan du prova att byta bakdrevet till ett som motsvarar orgdreven på två och sexvxl-varianterna. Men har ingen egen erfarenhet av detta. Har snappat upp det på ett yahoos Bromptonforum: http://groups.yahoo.com/neo/groups/BromptonTalk/info Där kan man få tips och råd om allt rörande Bromptons:)

      1. Tack för ditt mail.
        Jag har julledigt och är tillbaka den 7 januari.

        Hälsningar

        Camilla Lundborg

      2. Tack för svaret. Antar att det betyder att jag inte behöver skynda mig iväg och skaffa ny låsspray eftersom den verkar ha lite begränsad effekt. Det är lite synd att det fungerar så pass dåligt med tanke på att det här geggiga vädret har pågått sedan oktober någon gång och de sopar upp gruset på cykelbanan i april……

    2. Men att du skulle ha såna problem redan från oktober känner jag inte igen. För mig har det ungefär handlat om 2-3 d/år jag inte kunnat använda min. Är drev/kedja kanske slitna?

      1. Jag försöker lista ut vilka som är de gemensamma nämnarna mellan tillfällena när det händer. Det har hittills bara hänt på cykelbanorna i Södertälje, aldrig hemma där jag cyklar på landsvägen. Om dreven eller kedjan vore slitna så borde det hända även hemma.

        Hade det hänt 2-3 ggr/år hade jag nog varit nöjd och låtit det passera som någon sorts misstag. Här pratar vi om nästan varje dag. Jag hade problemet redan förra vintern, då trodde jag att det var snöslasket som gjorde det. Det blev klart bättre när vädret blev torrare, min förhoppning då var att det nog hade lagat sig. 🙂

        När hösten kom och fukten med den så började det igen. Det kan hända oavsett vilken växel jag cyklar på, oavsett hur fort jag trampar och oavsett hur lång jag har cyklat. Förut kuggade det mest bara fel, det kunde ibland lösas genom att trampa några varv baklänges så blev det rätt igen. Numer hoppar hela kedjan av och det går helt utan förvaring. Plötsligt sitter bara pedalerna fast. Ganska opraktiskt om man tex försöker skynda sig över på en överfart. Dessutom blir man oljig när man ska lägga tillbaka kedjan på plats.

        Nu har jag skaffat kedjerengöring och rengjort kedjan och dreven och allt runt omkring samt smort in kedjan igen. Låsspray är införskaffad. Min provtur under dagen fungerade fint. Jag har dessutom dragit åt några skruvar i kedjespännaren. Nu hoppas jag att det ska funka.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *