Hur många cyklar behöver man?

Var på ett bröllop för ett tag sen. Ett sånt där som håller på hela natten. Kände till att det fanns en cykelentusiast av samma kaliber som jag själv, bland bröllopsgästerna.

Framåt småtimmarna brukar existensiella frågor göra sig påminda, vid såna här tillställningar.

Och en frågeställning som ligger i paritet med den om varandet- och meningen med livet är: Hur många cyklar behöver man egentligen?

Åtminstone för en cykelentusiast med stor passion. En som vill hitta de perfekta verktygen för att leva bilfritt.

Ungefär vid tvåsnåret, efter en stunds tystnad, i ett sällskap på ca fem pers som sitter nere vid bryggan och njuter av den snudd på tropiska sommarnatten, ställs plötsligt den STORA frågan av den andra av oss två bröllopsgäster som är cykelfrälsta.

Man tappar nästan målföret när så komplexa och mäktiga frågeställningar yppas, helt utan förvarning.

HUR MÅNGA CYKLAR BEHÖVER MAN EGENTLIGEN?

Som minimalist envisas jag med att påstå att det magiska antalet är TRE och inga fler.

En lådcykel – för last och barntransport, en vikcykel – för kombinationen med andra färdemedel och en multi-purpose-bike (hittar ingen svenskt ord som klingar snyggt) för långfärd, pendling och (om man vill) turfning/träning.

Lådcykeln bör nog ha elassist, men jag är inte riktigt färdig med det ställningstagandet.

Den cykelälskande bröllopsgästen menar att han kommit fram till att man kan klara sig på sex-sju cyklar. Och en sida av mig kan hålla med och förstå honom. Egentligen kan EN cykel aldrig passa lika bra för fler syften, än vad en annan är helt- och fullt ämnad till.

I diskussionen märker vi plötsligt att de andra i sällskapet har valt att avlägsna sig. Vi konstaterar nöjt att den här djupsinniga och mångbottnade frågan blev lite för mycket att mäkta med för de andra, så de vek undan för att de inte riktigt…vågade.

Mitt fokus ligger på att täcka behovet som uppstår om man avstår bilen, men det finns ju såklart andra sätt att se på det. Och frestelsen att gå loss på det bästa och mesta finns där och bultar på insidan, även för mig.

Det här är stora och svåra frågor, så det gäller att tänka igenom detta med ödmjukhet och eftertanke.

Gäller less is more även när det kommer till cyklar?

Tveksamt.

/DS

 

10 svar på ”Hur många cyklar behöver man?”

  1. Jag har sedan länge sammanställt en lista på nödvändiga cyklar, en delmängd av listan är enligt:

    1 – Racer, för träningsändamål.
    2 – Vikcykel, för pendling.
    3 – Lådcykel för grovtransport.
    4- Skräpcykel, bra att han när man vill till affären utan att riskera något.
    5 – Liggcykel, för tourern när man vill färdas långt, snabbt.
    6 – MTB, för träningspasset i skogen.
    7 – Pedalec, när man vill ta sig långt, snabbt.
    8 – Estetisk hoj, typ Shindelhauer singlespeed. Det här kan egentigen vara flera stycken, men vi kan väl starta med en.
    9 – All Purpose bike, typ Müller & Riese eller valfri variant av CX-cykel.
    10 – Tempo – Egentligen en undervariant av Racer, men vad ska jag annars smälla IronMan på?

    Ovanstående är alltså att betrakta som Minimum.

    För överigt fick jag min titan-brompton i fredags förra veckan men har inte kunnat använda den en enda gång, eftersom det regnat hela veckan och jag av viktskäl exkluderat stänkskärmar. Tydligen behöer jag alltså en Birdie också, för regniga dagar, och en Heltäckt cyklomobil, och…

  2. Jag håller med Johan i huvudsak men i ett försök att vara minimalist så 1-5 är ett absolut måste. 3an ska vara elassist på.
    I övrigt vill jag lägga till en touringcykel typ Kona Sutra eller liknande. Någon av cyklarna får gärna ha ett Rohloff nav bara för att det är så vacker mekanik.
    Om någon av cyklarna ska ha lyse så ska de ha en Son delux navdynamo.

  3. Ingen tyckte att en velomobil kan vara ngt man behöver. Själv har jag fått upp ögonen för dessa überdyra skapelser, f-n vad de går fort. Kolla in detta klipp från typ 1:20 till 5 på tuben.
    Sök på Milan SL siljan runt.

  4. Antalet är s-1 där s är antalet cyklar som orsakar skilsmässa. Dock alltid minst 3 cyklar.

    Själv har jag identifierat följande behov:
    – Racerhybrid för sommarpendling
    – Något slit-tåligt för vinterpendling
    – Vikcykel
    – Lådcykel

    Lådcykel behöver bara 1 person i hushållet äga så det blir ju i själva verket 1/2 per vuxen i en kärnfamilj.

    Men egentligen överlever man med en cykel om det verkligen är nödvändigt.

  5. S-1. Bra där. Men svårt att veta. Man får helt enkelt sälja en om det skulle börja knaka. Tråkigt om man blivit förälskad i cykeln bara.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *