Fördolda möjligheter med skitstor lådcykel och några vikcyklar

Lånade ut min Brompton till en kompis under helgen.

Den blev hämtad med en riktig feting till lådcykel.

En Defiets Fabriek supersize.

Bella, som är lådcykeluppväxt ville såklart också följa med ut och kolla.

Min skalle börjar sukta efter möjligheter med en låda av den här kalibern.

Vad ska man ha den till?

Finns hur många situationer som helst då större lastkapacitet skulle komma väl till hands – men det är när vi slänger i vikcykeln jag känner att jag inte skulle ha nåt alls emot, att hämta upp minst fem vuxna med packning vid T-Centralen.
 

För fem Brompton skulle lätt få plats.

Packningen? Skulle gå, så länge det inte rör sig om såna där weekendmaximalister som ska ta med halva bohaget i groteskt stora resväskor, så fort de ska åka nånstans.

För att hämta fem vuxna plus chaufför krävs normalt en minibuss.

Eller den magiska men sällan använda kombinationen av: Fem superkompakta vikcyklar samt en skitstor lådcykel.

Man riskerar att fastna i ett flertal former av laster här i livet: alkohol, kokain, spliff, hasch, socker och fett.

Om ”hämta-folk-utan-bil” vore en dagligvana i mitt liv, skulle jag lätt fastna för den ”lasten”. Gåshud varje dag – och helt utan kemiska substanser.

/DS

 

4 svar på ”Fördolda möjligheter med skitstor lådcykel och några vikcyklar”

  1. Det är bara när räkningen på fem bromptons kommer som jag tror man skulle känna en viss baksmälla.
    Själv drömmer jag om att köpa en nummer två…. brompton alltså.

    1. Sant det där med notan, men tänk vilken cykelkraft.

      Nummer två. Har tänkt på det också. Även om mitt val skulle bli liknande det jag har nu. M3L. Raw laquer. Kanske två vxl för viktreducering nästa gång. Har funderat på s-styre också men eftersom jag mest använder min cykel i stadsmiljöer tycker jag halvupprätt är ganska sunt. Inte titan men skulle komplettera med en titansadelstolpe från Brompfication, kanske, samt kojakdäck och lättare sadel, så man kommer ner på ca 10,5 kg.

      Du då?

      1. Om jag köper en ny blir det definitivt raw M2L, den jag har nu är en turkgrön M3L som jag köpte beg från tyska ebay. Den nya är till min sambo så den ska gärna vara lätt så det blir nog liknande det du tänkt dig. Titan triangel och gaffel är coolt men mest bara dyrt så det går bort. Däremot så är jag sugen på att pimpa min nuvarande brompton med ett shimano alfine 11 nav. Jag kommer nog att dra chariotvagn några år till å då går det rätt tungt. Ett billigare alternativ är dock att gå ner i klingstorlek fram. Jag börjar nog där tyvärr. En annan brompton upgrade som jag är sugen på är Bikefun chain tensioner i aluminium. Orginalet i plast ser ju lite B ut.

        1. Då är vi inne på samma linje. Förutom att jag inte har samma behov av vxl som du verkar ha. Alfine nav väger en hel del va? Bikefun chain tensioner ser ju riktigt bra ut, undrar hur hårt ”viktstraffet” blir. Kan man få den i guld passar den ju raw som handen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *