Om att hälfen av alla bilresor är under 5 km långa och om att allt är tillåtet men att allt inte är nyttigt

Här i hembygden (vetlandatrakten) har jag under julledigheten tagit bilen till: brorsan (1,5 km), affären (2 km), kyrkan (2,4 km) pulkabacken (1,5 km), och till samhällets gemenskapsplats för julfirande (1,8 km).

Det är SÅ bekvämt att kapitulera för den starka landsortsbilkultur som råder här; bilen till allt om det så bara är runt husknuten.

Men på julafton gjorde jag, för att bryta mönstret, ett motståndsförsök som föll väl ut.

Framåt kvällen frågade Pappa och syrran om jag skulle med på midnattsmässa kl 23:00, jag var uppblåst och däst av för mycket must, fikon och snask och hade rörelsebehov, så jag sa: på vilkoret att ingen åker bil och att vi alla promenerar till kyrkan och tillbaka.

Först tramsades det lite om att det blivit kallt under kvällen och om att syrran och jag kunde gå men pappa åka bil så att vi sedan kunde lifta med honom tillbaka.

Jag sa ICKE och förklarade envist och moget att jag bara skulle hänga med om alla tänkte gå – både fram och tillbaka.

Och så fick det bli. Och det kändes så rätt att bryta landsortsbilberoendet om så bara för en kväll, det höll alla med om trots att farsan vid ett tillfälle höll på att dratta på röva på en dold isfläck på vägen hem.

Men ska man överhuvutaget börja att bråka med folk på landet som åker bil?

Glesbyggdsbor förtjänar väl bilfriheten? de bor trots allt kvar trots avsaknaden av kollektivtrafik, teatrar och surdegsbagerier. Folk flyttar till Stockholm som aldrig förr och heder åt de som håller en döende landsbyggd vid liv; och visst ska de åtminstone få åka i sina bilar, när de än behöver och har lust?

Men, om jag får lov att krydda med ett bibelcitat från 1 kor 10:23, 24 såhär i jultider: Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet, men allt bygger inte upp…

Och det är såklart de där små löjliga under-5-km-resorna, som jag ibland själv sorgligt nog gör mig till offer för, jag syftar på.

De bygger inte upp och är inte hälsosamma för någon.

Det pratas mycket om att öka cykling i storstan, vilket är superviktigt, men hälften av alla bilresor som görs i Sverige är kortare än fem kilometer, och i den kategorin är landsbyggdsbor, och inte stadsbor, de största syndarna.

Och hur råder man då bot på bekvämlighetsvanorna?

Mot-cykel-argumenten brukar låta: man får ju inte med sig så mycket på cykeln när man till exempel handlar, samt dålig väderlek och jobbigt.

Med en cykelkorg, ryggsäck eller sidopackväska kan man utföra mirakel, även bortom storstan, och med (vid behov) komplettering av dubbdäck samt ett bra regnställ återstår egentligen bara en attitydsförändring för att minska sitt bilberoende med minst 50%.

El-cykel och/eller lådcykel/el-lådcykel är för de tappra som vill kriga ner motorbehovet ytterligare och utmana bilberoendet på allvar – trots glesbyggd, dålig kollektivtrafik och nedprioriterad cykeinfra.

Man kan bruka eller missbruka det mesta: alkohol, snask, hemelektronik, cykla och TV-spel och kanske borde bilresor kortare än 5 km, i de fall cykel med mindre lastmöjligheter skulle funka lika bra etiketteras: bilmissbruk.

Men den som är syndfri kan kasta första stenen.

Har jag själv försett mig med dubddäck, cykelkorg och bra kläder när jag befinner här? Nej inte.

Att bryta så-gör-man-bara-här-konventionen har jag, på hembyggdsplan, hittills bara glimtvis lyckats med.

Kanske något för nyårslöftet…

Gott nytt, förhoppningsvis mer eller mindre bilfritt, år på er!

 

 

9 svar på ”Om att hälfen av alla bilresor är under 5 km långa och om att allt är tillåtet men att allt inte är nyttigt”

  1. Intressant, vårt bilfria liv togs inte emot så vänligt när vi åkte ”hem” och firade jul. Jag tror tyvärr inte det finns mycket att göra åt bilmissbruk och bilberoende på landet och vissa ytterområden, folk som bosätter där har verkligen inget problem med att köra bil alltid och jämt. Dock är det inte okej att de vill köra i städer där vi har betalt stora pengar för bostäder, kommunen bör heller inte bygga stora vägar och parkeringsgarage till dem bara för att de valt att bo ”billigt” men inte så billigt om man ser till klimatet, energiåtgång och luftförstöring när de kommer in till oss i stan. Gott nytt år!

    1. Håller med om, Johan, att det är svårt att vända ett ”bilbeteende”. I storstan finns mycket större vilja, bland många fler, att till ex. promenera långa avstånd och det ligger i stadskulturen. Men håller fast vid att det inte är hållbart, varken på landet eller i stan, att fossilåka 2 km till affären. Gott nytt till dig med!

  2. Nu har vi tagit ett stort steg mot ännu mer biloberoende. Min brompton har huvudsakligen använts till att cykla iväg och hämta hyrbil. Med två vuxna och två barn i barnvagnsåldern är man ju inte mycket hjälpt av att en vuxen kan cykla med barnen i cykelvagn om man ska resa multimodalt. Men nu ska det bli ändring på det, jag gav min sambo en M3L raw i julklapp, nu är jag poppis 😉 Har under det gångna året fört bok på våra hyrbilskostnader, med en hyrbil kvar till nyårsfirandet så är vi uppe i 9529kr. Vi landar nog på någon hundralapp över 10kkr. Nästa år är målsättningen max 7kkr. Vi hade ju som jag skrivit tidigare en förlossning i år som genererade en hel del bilhyrande. Sambon var inte lika tänd som jag på idén att köra hem barnet på lastcykeln.

    Gott nytt år alla velocipedfundamentalister

  3. Vilken julklapp är bättre än en M3L? Grym present. Intressant att jämföra hyrbilskostnader med bilägarkostn. Tack för dina kommentarer och info du delat under året! Gott nytt till dig med du velocipedfundamentalist:)

  4. Håller helt med om att även på det som ”stanare” kallar för ”landet” så går det utmärkt att cykla, i alla fall rätt så ofta. Men bl a annat så omgärdas ”landet” mer och mer av instängslade vägar, 2+1. Kollade tidigare hur det kan slå i den kommun där jag bor. Närmaste väg från en gård på fel sida om landsvägen har man ca 3 km till socknens kyrka, skulle gå alldeles utmärkt att svänga dit på cykel, vilket många också gjorde förr. Ska man idag undvika att cykla mellan vajerstaket med motorfordon svischande runt öronen i 100+, så blir sträcka plötsligt drygt 30 km. Vilket fordon väljer man?
    Vinterväghållningen är ofta klart undermålig, många har nått upp en bra bit i åldrarna, och nå’n affär inom 2 km är det nog få som har, snarare 10 – 20 km enkelresa!
    Allt är inte alltid så enkelt som det kan verka bakom tangenbordet när man sitter i ”Staden”. (Fast i Sverige finns det de facto inga städer!)

    1. Korrekt, i Sverige finns bara kommuner (och landsting) 100 höjdare säsong 4 – Kommunmannen – YouTube

  5. Kommentarer är avstängt i senaste inlägget tror jag. Nej det finns inte många tillfällen då bil behövs i innerstan, dock är det vanligaste argumentet jag hört för bil att ”hur ska ni annars storhandla” eller typ åka Ikea. Lastcykel löser absolut detta, dock är problemet att vi inte har någonstans att ha den och kör därför ”Sunfleet” en gång per vecka och storhandlar. Dock är det inte framtiden alls utan mer handla på nätet och få hemkört är framtiden om du frågar mig 🙂 Vi vill hur som helst ha en lastcykel till våra tre barn framöver, om inte annat så för transport till från förskola och andra aktiviteter med barnen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *