Svar från SJ på mitt brev angående cyklar på tåg

 
02:32 inatt klinga det till i mailboxen.
Ett svar från SJ på mitt brev (föregående inlägg) om hur det är möjligt att ett bussbolag tillåter sina kunder att ta med sin cykel, men helt omöjligt på ett SJ-tåg.
 
En analys på detta kort svar, annat än att det just är ett provocerande kort svar, är att det nästan inte står nåt alls förutom att SJ saknar förutsättningar…
 
SJ anstränger sig inte direkt för att plocka några poäng hos cykelbloggosfären.
 
Vilka ”Best Xpress” är, som tydligen varit inblandande i SJs tidigare modesta cykelambitioner (bara mån-fre, max 4 cyklar/avg, 249:- per cykel) blir man ju nyfiken på.
Efter att googlat runt lite hittar jag följande på cykelguiden.nu:

Resenären med cykel ska vara på aktuell plattform 20 minuter före avgång där en BestXpress-medarbetare möter upp och tar hand om cykeln. BestXpress lastar även av cyklarna på ankomststationen.

Sj har alltså valt att göra sig beroende av denna aktör för på- och avlastning av cyklarna. Sen, troligen pga olönsamhet, brutit avtalet. Inte konstigt att det skiter sig.

Klart det kostar att anlita ett företag som ska ta hand om något som resenärerna skulle kunna fixa själva. Åtminstone om man investerade i lämplig vagninredning med vikbara säten där extra plats, vid behov, kan beredas. Vem vill dyka upp 20 min före avgång för att möta upp nån lastgubbe? Är det frihet? Nej, lika bra det blev nerlagt.

Frihet är att ta hand om det hela själv. Som på Öresundstågen. Nån/några av vagnarna ska va markerade med en stor- och inbjudande cykel. Inte springa runt och leta efter nån himla ”BestXpress-medarbetare”.

Ett samhälle för hållbart resande måste ha större ambitioner.

Fick denna bild mejlad till mej, av en läsare. Jag tycker den är vacker! Tagen inifrån ett av Öresundstågen.

Trots att jag är en lycklig ägare av en vikcykel som glider med överallt, i alla typer av transportmedel, och knappt så att det märks – så blir jag lite avundsjuk. Cykelsymbolen visar på vilja att ställa om; ambition för hållbart resande och kreativitet att ta till vara på cykelns potential fullt ut.

Ska man kanske flytta till Öresundsregionen?

Nej, jag ska stanna här och fortsätta kriga.

/DS

 

8 svar på ”Svar från SJ på mitt brev angående cyklar på tåg”

  1. Det sjuka med Öresundstågen är att de trafikeras av både SJ och Danska motsvarigheten. Det är exakt samma tåg förutom logotyperna. Samma inredning.
    MEN åker du med SJ får du inte ta med cykel. Åker du med Danska tåget är cyklar välkomna.

    Det är samma tåg!
    Det här handlar inte om utrymme eller säkerhet. Helt enkelt en avsaknad av ambition, och är man konspiratoriskt lagd så kanske man misstänker att oviljan är medveten.

  2. Det låter ju helt sjukt. Exakt samma tåg. Höjden av träskallighet att inte se nån lösning…

    Fanns det nån liten gnutta vilja, från SJ, att lösa detta, hade problemet för längesen varit löst.

  3. Förbjud likistor på hjul!
    Vi medborgare kräver att s.k lådcyklar förbjuds då de påminner om kistor som vi snart skall ligga i.

    Vänligen
    Pensionärer på sjukhemmet Sista Andetaget.

  4. Hej!
    Jag får börja med att tacka för en läsvärd blogg! Håller helt med om att tåg och cykel är en utmärkt kombination som svår att utnyttja i Sverige. Samtidigt vill jag nyansera bilden och tipsa om att istället för att försöka slåss med SJ som är ett stort vinstdrivande aktiebolag (om än statligt ägt) istället satsa på de politiskt styrda och av skatter delvis finansierade länstrafikbolagen. Öresundståg t.ex. det är inte SJ som bestämmer om deras hur de ser på cykel ombord. SL har väl en acceptabel policy för sina pendeltåg, till skillnad från t.ex. Östgötatrafiken. Får vi ett mer generöst system på länstrafikbolagen kan man komma långt med cykeln och tåget och politiker lyssnar på sina väljare, åtminstone vart fjärde år!

  5. Tack Jonas!

    Håller med om att det är inbjudande och intressant att ta upp kampen med länstrafiken.

    På Krösatågen i Jönköpingslän (uppväxtort)är det faktiskt tillåtet med cykel.

    Då jag jobbat mycket i Östergötland känner jag till att det är det motsatta där.

    På X-tåg i Gävleborgs län, får man också ta med cykeln och även om SL är ena riktiga tjurskallar när det kommer till medhavd cykel på tunnelbanan, så har du rätt i att på pendeltågen går det bra (ej rusntider och inte från T-centralen) och dessutom helt gratis.

    Skrev ett inlägg om att Sthlms pendeltåg överglänser Amsterdams, när det kommer till grad av cykelliberalism:

    http://www.livutanbil.se/?p=2843

  6. Det er et komplet mysterium, at det herlige og på så mange områder progressive Sverige er så langt tilbage med cykeltransport i togene. Men i lyset af den generelle udvikling i Europa er det svært at tro, at denne politik kan fortsætte mange år endnu, trods alt. Men det er også et mysterium, at der ikke er politisk vilje i Sverige til at forsøge at ændre noget? Er alt initiativ privatiseret?

  7. Precis Joen, när det kommer till cykelförbättrande åtgärder är det liksom kört. Konservativa krafter som inte tar cykel som transportmedel på allvar sätter käppar i våra hjul.

    Men det finns t.o.m. EU-direktiv på att det ska vara möjligt att ta med cykeln på tåget, så det kanske finns hopp ändå:)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *