Svårt att övertyga sina vänner om tågalternativ till Berlin

Vi är några som pratar om att göra en berlinresa senare i vår.

Jag vill åka tåg.

Först till Malmö och sen vidare mot Berlin med veolias nattåg via Trelleborg-Sassnitz.

Precis som i somras.

399:- (fr Malmö).

Det är ett tågpris som för en gångs skull kan konkurrera med flygets.

Ändå är det inte lätt att övertyga sina vänner om att först tillbringa fem timmar på tåg (Sthlm-Malmö), och sen ytterligare nio i en av sex klaustrofobiska bäddar i en fyrakvadratskupe, överhuvudtaget ens är värt att överväga.

Och jag är inte sämre än att jag kan erkänna att jag inte sov ett skit sist, varken dit eller hem, och att mina kupékamrater liksom jag valde att knalla upp och sätta sig på däck under den fyra timmar långa färjeturen mellan Trelleborg och Sassnitz, bara för att kunna andas ett tag.

Det finns varken restaurangvagn eller vanliga, och i jämförelse med sin slaf mycket bekvämare, stolar att spendera tiden i.

Resonerar man vidare, i hopp om att ändå lyckas övertyga nån att följa med på denna obehagliga helvetesresa, där enda alternativet till tidsfördriv erbjuds i de trånga korridorerna eller på nån av de illaluktande och nerklottrade toaletterna, riskerar man själv att tappa tron och kapitulera för det billiga, bekväma och men ack så miljövidriga flyget.

Jag hoppas jag ännu inte trillat av pinnen den dag då man kan ta sig ut i Europa med ett bekvämare och snabbare tågalternativ, till en konkurrensmässig prisnivå, så att man i framtiden kan vässa sina i nuläget aningens tafatta argument mot sina flygälskande vänner.

Ett ljus i mörkret: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/trafikverket-ny-stambana-behovs_3322690.svd

/DS

 

15 svar på ”Svårt att övertyga sina vänner om tågalternativ till Berlin”

  1. Läser en CAD-kurs nu där vi har i uppgift att cadda en Cargo-bike, vilket lett till att jag har fått upp ögonen lite mer för denna till synes praktiska cykel. Det var också när jag sökte runt lite om sådana cyklar som jag hittade den här bloggen. Vilken härlig blogg måste jag säga! Man blir både glad och lite mer hoppfull när man läser den.
    Keep up the good work! =)

  2. Tack för dom orden Johan! När jag började skriva för fyra årsen tänkte jag att jag kommer hålla på i nåt år, men användningsområdena för cyklarna har hela tiden utökats och har visat sig ha potential till en eventuell samhällsförändring. Ämnet är outtömligt!

    1. Men det är dyrt va? Åkte från Amsterdam-Köpenhamn för 2500:-, men då köpte jag biljett samma dag som avresa, interrail är nog oftast mest ekonomiskt, finns ju många varianter

      1. Ser inte så farligt ut, 89 euro för en fyra i sovvagn (79 för sexa). Dyrare i egen kupé, men inte så värst. Men det känns ju roligare att åka ovan jord än stå still under däck i en båt 😉

        Och man kan väl hoppas att CNL har matvagn!

        1. Det ser ju rätt överkomligt ut. Alltid utmaning att få till det med tåg. Mer rock n roll. Restaurangvagn tycker jag är viktigt. Att glida dit och ta en bärs under resans gång förgyller helt klart helhetsupplevelsen.

        1. Snabbt svar av mig känner jag. 😉 Jag och några vänner till mig tågluffade med interrailkort i somras. Vi färdades ganska ofta med hjälp av nattåg. Man får då betala en bokningsavgift ifall man vill ha en liggplats. Man kan även åka i en vanlig kupé, men det är mer svårsovet tycker jag.

          För övrigt så var första sträckan vi åkte Köpenhamn – Prag, vilket var ett nattåg utan byte. På den sträckan passerade vi även Berlin så det går ju fint att åka dit. Tåg är ett väldigt trevligt sätt att se sig om på. Rekommenderas! =)
          //Johan i Linköping

          1. Ja snabbt:) men inget BF datum på min blogg! Tack för tågtipset, mottages och överväges inför sommarens luff!

  3. Har själv prövat SJs föregångare till Veolias nattåg på samma sträcka – och föredrar tåget KPH – Hamburg – Berlin under dagtid. Och jodå Interrail funkar på nattågen också, fast det kostar ändå en liten slant. Prövade själv Interrail med fru och två barn (3 resp 1 år) i somras – och rekommenderas starkt (Åkte Uppsala – Bologna t.o.r med lite avstickare i Tyskland och Frankrike)
    Över lag är tågresandet enkelt när du väl kommit ner på kontinenten. Många delar av Tyskland har också interrail-liknande erbjudande för lokaltrafiken under sommaren – alltså res så mycket du vill under en viss tidsperiod och inom ett visst område, till en liten slant (500 för två vuxna under två veckor, barn gratis vill jag minnas). På lokaltågen får man också ta med sig cykel utan bekymmer.
    Tack för bloggen!

    1. Gillar DB! Inte minst att biljetterna gäller en månad.inbjuder till spontanitet. Åkte från Amsterdam för ett par årsen, kom på att jag ville göra en avstickare när jag kommit till Hamburg, och tog mig vidare fr Hamb. nån dag senare. Känns befriande långt från SJs tågkultur.

  4. Glöm inte möjligheten att åka nattfärja, blir antagligen dyrare men bekvämare. Göteborg-Kiel sedan Kiel-Berlin (runt 3 timmar, ibland direkt, ibland byte i Hamburg), bara en kort promenad från färjan till järnvägsstationen i Kiel. Eller till Travemunde från Malmö eller Trelleborg.

    Nattåget Stockholm-Malmö och dagresa vidare därifrån antingen med tåg eller färja+tåg kan ju också vara en möjlighet (om inte annat för att stödresa med nattåget så det inte läggs ner efter juni!).

    1. Och på färjan bråkar de inte om man vill ha med cykel. Men det är priset. Sålänge man kan komma undan med nån tusing med flyget du vet…
      Nattåget mellan Sthlm-Malmö har jag åkt några gånger med och det stödjer jag gärna, tragiskt att det förmodligen läggs ner

  5. This is awesome. Although I must say I have guy frndies who love to tell the narrative of the quintessential first date, and there is always an element of this is how i impressed / saved her’. It’s a bit narcissistic than how women would usually see it, but they do like to play hero’. Great work, Sara! Keep em coming!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *